Som Sortlandsavisa og VOL skrev om i juni, så er de næringsdrivende nedenfor Strandskogjordet ved Fylkesvei 82 kritiske til planene for utvikling av området til foretningsformål. Det er Sortland Handelseiendom som ved godkjenning politisk skal stå for byggingen av et storhandelkonsept til Coop på Strandskogjordet.

Les også: Bjørkmo: - Dette må vi finne ei løsning på

Statens vegvesen har kommet med innsigelser på tidligere forslag for veiløsning, og satt krav til hvordan krysset Vesterålsgata-Steiroveien skal utformes. Det nye reguleringsforslaget tar hensyn til innsigelsen fra vegvesenet, med den konsekvens at de to avkjørslene ned til Byggmakker, Vesterålen Caravan, Jakobsen Engros, Eik-senteret og Biltrend bygges igjen og blir helt stengt for trafikk.

Les også: - Uvanlig at fylket finansierer kommunal vei

Fem bedrifter på nedsiden av Strandskogjordet risikerer å bli stengt ute fra Vesterålsgata i et forslag til ny reguleringsplan. Bedriftene risikerer også å måtte ta millionregning for å koble området på en ny vei.

De næringsdrivende på nedsiden av veien er Marius Steiro som er gårdeier, Kjetil Strand som er konsernsjef for Byggmakker,  Arvid Nyborg som er daglig leder og eier i Biltrend, daglig leder i Jacobsen Engros AS Merete Pettersen  og eier og driver av Sortland Maskin.

De har fire merknader til reguleringen;

  • Stengt avkjøring til næringseiendommene på N/F 10

  • Reduksjon av areal til de næringsdrivende

  • Store kostnader knyttet til ombygginger av bygningsmasse og parkering

  • Manglende veirett til Jacobsen Engros AS

I en høringsuttalelse levert gjennom konsulentfirmaet Alpha konsulent AS, eid og drevet av tidligere rådmann i Sortland Rolf M. Lossius, ber de derfor om et møte for å avklare disse punktene.

Les også: Slik blir det nye storhandelkonseptet

- Positive til utvikling

I uttalelsen heter det.

- De næringsdrivende i N/F 10(De som uttaler seg i høringsuttallelsen red. anm.) er prinsipielt positiv til en videreutvikling av forretningsvirksomhet i området Strandskogjordet. Dette vil styrke handelen i området. Utfordringene for næringsaktørene i N/F 10 er at konsekvensene av foreslåtte regulering til Strandskogjordet blir svært store, uten at det foreligger noen konkrete planer om kompenserende tiltak eller erstatning for ulempene man blir påført av Sortland kommune. Reguleringen må sees i sammenheng med vedtatt regulering fra 2000 for N/F 10 med hensyn på konsekvenser.

De sier videre at det vil være behov for prinsipielle avklaringer på rollen til kommunen. Dette etter at ordfører i Sortland, Tove Mette Bjørkmo, i juni uttalte seg på følgende vis om den mulige avtalen mellom de eksisterende næringsdrivende ved området nært ved Strandskogjordet.

- Det kan skape presedens for hvordan den videre utvikling langs Vesterålsgata skal skje, fortalte hun til SA og VOL.

Det reagerer de eksisterende driverne i området på.

- Dette legger noen urimelige forventninger på de eksisterende grunneierne i området. Vi har verken ønske eller fullmakter på vegne av det øvrige næringsliv å være med på å skape presedens for resten av næringslivet. I området har grunneierne utviklet området for egen kostnad og kommunen har ikke realisert sin del av planene som de selv har vedtatt, sies det.

Les også: Stenges ute fra Vesterålsgata

- Merkelig

Ifølge uttalelsen skal kommunalsjef i teknisk etat i kommunen i e- post 28. juli 2016 fra uttalt at det  legges inn forutsetninger fra Sortland kommune overfor grunneierne om å bidra med kostnadene ut fra en fordelingsnøkkel ut fra areal.

- Da det ikke er gjort noen prinsipielle avklaringer mellom partene, finner grunneierne det merkelig at Sortland kommune forskutterer at man skal dele på alle kostnader knyttet til ny offentlig vei inn i området. Det er også verdt å merke at en slik kostnadsdeling vil medføre at Sortland kommune, som eier av en kommunal infrastruktur i området, vil være den part som får den minste kostnaden ved utbygging av offentlig vei i området, sies det.

De sier videre at dersom Sortland kommune skal iverksette tiltakene og kreve at de næringsdrivende må ta regninga så må de næringsdrivende bli lyttet til før iverksetting.

- Dette for å sikre at både offentlig og næringsmessige interesser blir ivaretatt på en god måte. Ut fra presseoppslag 14. juni 2016, vil det også være viktig med disse avklaringene for å ikke skape usikkerhet overfor alle næringsdrivende langs Vesterålsgata.

Les også: - Må ta regninga

- Bør se på konsekvenser

De næringsdrivende sier videre at de mener at merknadene til saken er vesentlig informasjon til behandlingen av reguleringen av Strandskogjordet og næringsområdet kalt N/F10 i Byplanen.

- Vi mener at reguleringsforslaget må sees i sammenheng med de planene som Sortland kommune har lagt gjennom regulering av 2000 og i Byplan, samt konsekvensene for eksisterende næringsliv – før man tar endelig beslutning i saken.

- Det er tatt til orde for at denne saken vil kunne få prinsipiell konsekvens for næringslivet, men samtidig viser Sortland kommune gjennom sin kommunikasjon at man ønsker å velte kostnadene over på eksisterende næringsliv. Det vil derfor være behov for et møte med politisk ledelse inklusiv opposisjonsleder, for å få avklart hva Sortland kommune legger i presedens i denne saken, og hvordan man ser for seg framtidig løsning av våre behov for tilknytning til en offentlig vei.

Henstillingen til et slikt møte vil sendes i en egen forespørsel til Sortland kommune, opplyses det.

For at Strandskogjordet skal bli bygget slik Coop ønsker, må fylkestinget godkjenne endringene for byplanen, samt regelen om kjøpesenter utenfor sentrumssone.