Onsdag er en delegasjon fra Vesterålen på Stortinget for å delta i utenriks- og forsvarskomiteens høring om langtidsplanen for forsvaret.

Nestlederen i regionrådet, Atle Andersen, og ordførerne i Sortland og Andøy, fikk knappe to minutter hver til å legge frem sitt budskap for komitémedlemmer som Venstres Trine Skei Grande, Aps Anniken Huitfeldt, KrFs Knut Arild Hareide, Frps Christian Tybring-Gjedde og Svs Bård Vegar Solhjell.

Mens fokuset for det meste var på planens forslag om å legge ned Andøya flystasjon, benyttet Sortland-ordfører Tove Mette Bjørkmo anledningen til å kritisere langtidsplanens kutt i Kystvakta.

- Jeg er glad for at regjeringen ikke vil samlokalisere Kystvakta med marinen, men det må også vises i praksis, sa Bjørkmo.

Færre fartøy problematisk

- Forslaget om å redusere til to færre fartøy i Kystvakta er problematisk når de skal forvalte større områder, og flere oppgaver. Forekomster av fisk, olje og gass, gjør at nordområdet er av stor kommersiell interesse. Fartøyer uten isforsterkning, og mannskap uten arktisk kompetanse, operer tett opp mot iskanten i sin jakt etter ressurser. Isen representerer et uforutsigbart parameter, som svært få har kunnskap om, og kan innebære katastrofale følger for et fartøy, sa Bjørkmo til komiteen.

- Færre fartøy vil gi redusert SAR-beredskap(søk- og redningsressurser red.anm.) i Norge. Den arktiske avtalen fra 2011 innenfor oljevern, slepekapasitet, overvåking og kontroll av fiskeriene er svært viktig, og cirka 80 prosent av aktiviteten går gjennom Norge sitt område, påpekte Bjørkmo.

Sortland-ordføreren sa videre at hun frykter redusert aktivitet i nord for å beholde dagens aktivitet i sør.

- Antall patruljedøgn vil reduseres og det vil gi svært redusert effekt, samtidig som vi vet at det er viktig å være tilstede flere plasser i nord samtidig, sa hun.

Frykter flytting til Bergen

Ordføreren sa også at hun frykter flytting av stillinger fra Sortland til Bergen sakte men sikkert vil bety en nedleggelse av basen. Hun ba om at teksten i proposisjonen endres til at sjefen for Kystvakta med tilhørende stabsfunksjoner samlokaliseres med én samlet operativ kystvaktledelse på Sortland, slik teksten lød i proposisjonen fra 2011.

- Det er ikke akseptabelt at Sjøforsvarets mener at Kystvakten kan ledes fra Bergen, og at deler av ledelsen sitter på Sortland. Det betyr at de få som blir igjen på Sortland ikke har noen reel ledelse og vi frykter nedlegging av basen trinn for trinn. Det er allerede flyttet fem stillinger i Saniteten til Sjøforsvaret og fire stillinger fra personell er overført til Bergen, sa Bjørkmo.

- Det er uakseptabelt at litt og litt av stillingene overføres til Bergen. Det var ikke intensjonen med å samle hele administrasjonen til Sortland, avsluttet hun.

Venstres Trine Skei Grande spurte Bjørkmo om hvorfor Stortinget ikke bør følge forsvarssjefens anbefaling om å flytte Kystvakta til Ramsund.

– Det vil gi lengre seilingstid og dermed økte kostnader eller færre seilingsdøgn. Det må også bygges nye kaianlegg i Ramsund og det er kostbart. Det er derfor flere gode grunner til at basen bør ligge på Sortland, svarte Bjørkmo.