– Denne veien er et mareritt å kjøre, sier Asbjørn Tingvoll fra Frp.

Han snakker om deler av fylkesvei 885, som går fra Frøskelandskrysset og innover til Holmstad skole. Veien har lenge blitt sett på som trafikkfarlig, særlig med tanke på at den tidvis er svært smal og har et forholdsvis stort innslag av tungtransport, samtidig som flere av skolens elever går langs veien. Senhøst og vinter kan forholdene være ekstra utfordrende.

– Spørsmålet er ikke om det skjer en ulykke her, men når, fortsetter Tingvoll.

Gang og sykkelsti

Fra politisk hold har det lenge vært snakk om å bygge en gang- og sykkelsti på strekningen. Tingvoll tror at den planen det ligger langt fram i tid.

– Jeg er klar over at det er fylket som bevilger pengene, men det er vi politikere som må prioritere. Jeg føler at det ikke har blitt prioritert sterkt nok. Min største frykt er at skoleveien på Holmstad og elevene som går langs den, blir tapere. Det er viktig at posisjonen kommer på banen nå, sier han.

Tilpasser turer

Tingvoll har også en annen rolle enn den politiske i forbindelse med den utsatte skoleveien. Som eier og styreformann i Vesterålsbetong, er bedriften hans avhengige av å kjøre flere turer med sine tankbiler på den nevnte strekningen daglig., siden de henter råstoff fra havna som er lokalisert på Nygård, ikke så langt fra Holmstad skole. På oppfordring fra foreldre har Vesteraalsbetong valgt å innstille sine turer på strekningen om morgenen og tidlig på ettermiddagen, for å gjøre veien litt tryggere.

– Det er jo ikke uproblematisk for oss og fører til en del logistikkutfordringer. Samtidig har vi valgt å imøtekomme ønske for å gjøre trafikkforholdene litt tryggere for skoleelevene. Det er det viktigste, sier han.

Frykter ulykker

Nå mener Tingvoll at det bør settes i gang midlertidige tiltak for å sikre veistrekningen i større grad.

– Siden det vil ta sin tid før gang- og sykkelstien kommer, mener jeg det er nødvendig å iverksette tiltak før det. I første omgang håper jeg at kommunen opphører skoleskyssordningen slik at alle barn er berettiget til skolekyss, sier Tingvoll.

I dag er reglene slik at barn i 1. klasse som har inntil to kilometer skolevei ikke er berettiget til skoleskyss, i tillegg til barn mellom andre og tiendeklasse som har inntil fire kilometer skolevei.

– Vi i Frp vil gå inn for at Sortland kommune skal utvide skoleskyssordningen til å gjelde nærområdene ved skolen fram til gang- og sykkelstien er ferdig. Per i dag er det eneste løsningen for å sikre barna. Den kostnaden må kommunen ta, sier Asbjørn Tingvoll.

Utfordrende område

Målfrid Berg satt i FAU ved Holmstad skole i siste periode. Hun forteller at FAU har jobbet mye med gang og sykkelsti tidligere, men at det underveis har vært en del utfordringer i forbindelse med prosjektet.

– Det ble jobbet mye med forarbeidet til gang- og sykkelsti i 2002. I den forbindelse kom det opp en del utfordringer, som for eksempel uenighet om hvor traseen skal ligge siden flere hus ligger tett inn til veien. I tillegg er det flere grunneiere som har dyrka mark. Det er en vid skolekrets som har ført til en del problemstillinger. Dersom gang- og sykkelstien skal legges helt fram til Frøskelandskrysset, for eksempel, vil det nok ta ekstra lang tid før prosjektet er ferdigstilt, sier hun.

Prioriterer sikkerhet

Berg understreker at Holmstad skole prioriterer trafikksikkerhet høyt og at den har status som trafikksikker skole.

– Ungene blir for eksempel bevisstgjort tidlig på hvor viktig det er å ha på seg hjelm når de sykler til skolen. Elever som ikke har på hjelm når de kommer om morgenen, må trille sykkelen hjem etter skolen, forteller hun.

Dagens fartsgrense for veistrekningen er 50 km/t. Berg har inntrykk av at de fleste er flinke til å tilpasse farten, men slett ikke alle.

– Men der som andre steder er det jo alltid noen som trykker ekstra hardt på gasspedalen, noe er vanskelig å gjøre noe med, slier hun.

Det er ikke alle foresatte som er fornøyd med tingenes tilstand når det gjelder trafikksikkerheten. Ifølge Berg velger enkelte å betale fra egen lomme for å sikre egne barn mest mulig.

– Det kan være en veldig ekkel vei. Man må kjøre veldig forsiktig der. Det er smalt og forholdsvis dårlig med gatelys og jeg at vet at noen foreldre velger å betale for bussen til ungene sine slik at de kommer trygt til og fra skolen, sier Målfrid Berg.

Kostbart

Ordfører i Sortland kommune, Tove Mette Bjørkmo, er fullstendig klar over utfordringen både elever og foreldre har med skoleveien på Holmstad. Hun akter å arbeide for at gang- og sykkelstien blir en realitet, men understreker at det ikke er gjort i en håndvending.

– Det er en stor investering vi snakker om. For å sette situasjonen i perspektiv er det naturlig å sammenligne med gang- og sykkelstien på Steira. Den kom til slutt på 35 millioner kroner, noe som er veldig mye penger. Gang- og sykkelstien på Holmstad et for stort prosjekt til at det kommunen tar den. Hadde det vært et mindre prosjekt, kunne man i samarbeid med trafikksikkhetsutvalget delt ut maks to millioner kronerer, i tillegg til en kommuneandel. Prosjektet må derimot inn på investeringsbudsjettet til Nordland fylkeskommune, sier hun.

Jobber opp mot fylket

Ordføreren understreker at hun vil jobbe iherdig opp mot fylket for at den nevnte gang- og sykkelstien kan bli en realitet. fylkesvei, kommunen.

– Jeg vil bruke de kanalene som finnes og jobbe aktivt for at denne gang- og sykkelstien kommer inn på investeringsbudsjettet til fylket så snart som mulig. I neste formannskap vil jeg sette trafikksikkerhet på dagsordenen, der vi går gjennom trafikkfarlige veier i kommunen, inkludert på Holmstad, slår Tove Mette Bjørkmo fast.