FIKK SKRYT: Trond Løkke, leder i Vesterålen turlag, fikk skryt av Kristin Krohn Devold på konferansen. Her er Løkke sammen med Dronning Sonja i 2005. Foto: Rune Eriksen

Kristin Krohn Devold talte torsdag til deltakerne på næringskonferansen til NHO Reiseliv sitt lokallag i Vesterålen.

Den tidligere forsvarsministeren og DNT-sjefen har de siste tre årene vært administrerende direktør i NHO Reiseliv, og hun var tydelig stolt over resultatene til norsk reiseliv.

– De tre siste årene har vi hatt en årlig vekst på rundt 10 prosent på bookinger fra utlandet. Vi har lyktes enormt internasjonalt, også her i Vesterålen har vi hatt en imponerende vekst, sa Krohn Devold.

Reiselivsbedrifter må ansette flere: – Mørketiden ser lys ut i Vesterålen

Løkke-skryt

Deretter ga hun skryt til Trond Løkke, leder av Vesterålen Turlag.

– Den første i landet jeg fikk invitasjon fra da jeg ble DNT-sjef, var Trond. Han tok meg med på en flott tur til Snytindhytta. Trond er nok den som har gjort mest for å selge inn Vesterålen til det norske folk, inkludert dronningen, sa Krohn Devold.

– Mange kjenner til Vesterålen, og det er et godt utgangspunkt for reiselivsaktørene, la hun til.

Fire + fire

Hun mener det er fire kriterier for å skape et attraktivt reiseprodukt:

  • Ruteflyplass i nærheten

  • Lokalbefolkningen bruker og er stolt av produktet

  • Næringslivet synes produktet er bra

  • Produktet er attraktivt for dem som kun vil på helgeferie

Hun mente videre at de gode resultatene for norsk liv hadde fire hovedårsaker.

  • Bedre teknologi, et skifte i og av bedrifter

  • Synlig markedsføring

  • God bruk av sosiale medier, som bidrar til gratis markedsføring til hele verden

  • Digital markedsføring og statlige markedsføringsmidler

Trygt og produktivt

I tillegg nevnte hun fortrinn som at Norge er blant de tryggeste samfunnene i verden, vi har høyest produktivitet blant reiselivsaktørene i hele Nord-Europa. Og at vi må spille på vårt særpreg.

– Det vi er mest stolt av lokalt, er ofte også det mest attraktive for turister. Og vi må selge inn det unike vi har. De færreste landene har vinter og skimuligheter. Selv i Alpene er det ikke alltid bra forhold. Sommer har vi knapt. Selg inn dårlig vær, eller ikke som dårlig, men som spennende vær, sa Krohn Devold, før et snev av høyrepolitikeren kom frem i henne.

– Turistnæringen er blitt den største sysselsetteren i privat sektor. Men én av fire aktører tjener ikke penger. Derfor kan ikke skattene øke.

Rundt 50 stykker var til stede på konferansen, som ble arrangert i Lanterna på Kulturfabrikken.