Dette fremgår av sakspapirene til formannskapsmøte i Sortland 1. desember.

I en  egen sak om kvalitetssikring av kunnskapsgrunnlaget i byplanen, foreslår rådmann Randi Gregersen i sin innstilling at det gjennomføres en tilbudskonurranse for kvalitetsikring av handelsanalysen og trafikkanalysen, som ligger til grunn for planen.

Det har den senere tid vært mye debatt rundt byplanen og begrensningene den legger for handel utenfor sentrumskjernen av Sortland. Sentrum er definert mellom Kulturfabrikken og Sortland senter, og det er strenge føringer for handelsetableringer utenfor disse områdene. I arbeidet med byplanen, som ble vedtatt i fjor, var det fra næringsliv og politisk hold ønske om å sette av flere områder til storhandel utenfor sentrum. Ifølge kommunen måtte man i forhandlinger med fylkeskommunen gi seg med å avsette to slike områder, for å få vedtatt byplanen.

- Mangelfull analyse

Fylkeskommunens restriktive holdning overfor storhandel utenfor sentrum baserer seg blant annet på en handelsanalyse utført av Rambøll i 2014, som slo fast at det ikke var marked for mer enn ett storhandelskonsept i Vesterålen.

- Sortland og Vesterålen-regionen er et handelsomland med begrenset størrelse, der vekstprognosene også er begrenset. Sortland by har allerede en meget sterk posisjon og en storandel av detaljvarehandelen i dette området. Også bilbransjen står meget sterkt. Dette betyr at potensialet for å utvikle nye handelsarealer er meget begrenset, og at det ikke vil være kjøpekraft til mer enn én big-box-forretning før det vil få negative konsekvenser andre steder, konkluderte analysen fra Rambøll.

Næringslivet har reagert kraftig på analysen, som de mener er mangelfull. Aktører har blant annet hevdet at analysen baserer seg på Vesterålen som handelsomland, mens næringslivet selv baserer seg på Midtre Hålogaland.

- Enkelte aktører i lokalt næringsliv har signalisert at utgangspunktet for handelsanalysen som del av kunnskapsgrunnlag for byplanen er mangelfull. Det er imidlertid ikke forelagt konkrete tall som kan underbygge påstanden. Slik dokumentasjon er imidlertid ikke en oppgave som kommunen kan,eller vil pålegge næringslivet. Kommunen kan heller ikke overse påstanden, derfor er det viktig at kommunen nå etterprøver tallgrunnlaget i handelsanalysen, skriver rådmannen i sakspapirene.

Revisjon vil være omfattende

Allerede ett år etter at byplanen ble vedtatt, er de to avsatte områdene til storhandel planlagt utbygd av Biltema og Coop. Det vil si at det i planperioden, som varer til 2027, ikke er tillatt flere storhandelskonsepter i Sortland - til tross for at flere aktører har signalisert ønsker om satsing.

Rådmannen skriver i saksfremlegget at en revisjon av Byplanen, slik enkelte har foreslått, vil være omfattende og kreve flere årsverk og innkjøp av konsulenttjenester. Hun peker samtidig på at det er lite som tyder på at sektormyndigheter vil endre sin oppfatning av byutviklingen på Sortland. Rådmannen anbefaler derfor at kunnskapsgrunnlaget gjennomgås før det tas et standpunkt om planen skal endres.

- Så lenge det ikke kan forevises reviderte analyser som tilfører saken andre faktaopplysninger enn det som allerede foreligger i eksisterende analyser, vil sentrale myndigheter med stor sannsynlighet opprettholde sitt standpunkt, skriver rådmannen.

- En gjennomgang og kvalitetssikring av handelsanalysen av en uavhengig part, er derfor et nødvendig grunnlag for å vurdere fremtidig arealbehov og om det er behov for å endre byplanen på nåværende tidspunkt, skriver hun.

Trafikkanalyse

Rådmannen mener også trafikkanalysen, utført av Rambøll i 2013, også bør gjennomgås av en uavhengig part.

- Trafikkanalysen tok utgangspunkt i den foreslåtte arealdisponeringen som lå til grunn tidlig i byplanprosessen. Forslag til arealbruk ble underveis i planprosessen endret og det ble lagt til rette for større utbyggingsområder. Statens vegvesen har i forbindelse med ulike utbyggingssaker etterlyst en oppdatering av trafikkanalysen. Det vil være naturlig at også denne analysen revideres for å sikre et oppdatert kunnskapsgrunnlag, skriver rådmannen.

I innstillingen er det også foreslått at formannskapet skal velge to politikere som skal sitte i prosjektets styringsgruppe.