Dyrebutikken, som er lokalisert i Galleriet, har tidligere vært to lokaler.

- Nå blir det ett lokale igjen, men med to butikker, opplyser Monica Johansen ved Johansens Zoo.

Den nye interiørbutikken får navnet Johansen Gaver og Interiør. Dyrebutikken beholder sitt opprinnelige navn.

Vil prøve noe nytt

Ifølge Johansen var det flere årsaker til valget falt på å starte en interiør- og gavebutikk. For det første var lokalet såpass stort at det egentlig var for romslig til å huse bare dyrebutikken.

- Vi ønsket å utnytte lokalene bedre slik at det ikke ble så mange åpne flater og gulvplass. Derfor bestemte vi oss for å prøve noe nytt, og da falt valget på en interiørbutikk. Selv om de to butikkene ligger i samme lokale, blir de atskilt, med to forskjellige kasser, forklarer Johansen.

Det har ikke vært snakk om noe ombygging i forbindelse med den nye sjappa.

- Vi har kun satt opp en slags vegg for å skille de to butikkene. Ellers har mesteparten av arbeidet bestått av rydding og flytting av varer, sier hun.

- Interiør er i tiden

- Hvorfor har dere valgt å satse på en interiørbutikk?

- Interiør er noe som er i tiden og som mange er opptatt av. Vi synes det er spennende. Dessuten tror vi det er marked for det og valgte å gå for det.

- Vil varesortimentet i dyrebutiken bli mindre i forbindelse med den nye butikken?

- Nei, det blir akkurat som før, med like mange dyr. Eneste forskjellen kundene vil merke er at lokalet blir mer kompakt, med mindre ledig gulvplass, sier hun.

Når det gjelder varene i den nye butikken, blir utvalget variert, ifølge Johansen, og skal i stor grad bestå av pyntegjenstander av typen engler, lysestaker, ulike typer figurer, elger og ulver.

- I tillegg er målet at vi skal ta inn en del gjenstander til hytte og fritidsboliger, forteller hun.

Samme regnskap

Selv om de to forretningene har separate kasser, kommer regnskapet til å gå inn under dyrebutikken. Johansen understreker at oppstarten av interiørbutikken ikke er et resultat av at den andre butikken går dårlig.

- Nei, for dette er ikke noe vi behøvde å gjøre av økonomiske grunner. Vi gjør det først og fremst fordi vi ønsker å prøve noe nytt, i et litt annet marked. Men målet er jo selvsagt å tjene penger, slår hun fast.

Hemmelig konsept

Monica Johansen og resten av staben ved Johansen Zoo, har holdt det nye konseptet hemmelig frem til nå. Det har vært helt bevisst.

- Vi ville ikke gå ut med noe før alt var klart, men nå er det meste på plass, sier hun.

Går alt etter planen, åpner den nye butikken om tre uker.