Utstillingen er sterkt inspirert av en utveksling på Øst-Island.

Moen Reinsnes deltar med fire-fem oljemalerier og 15 tegninger, mens Gaunitz stiller ut skulpturer laget ull, leire, pappmasje og andre former. Han presenterer 10 arbeider. Utstillingen er sterkt preget av natur, og kunstnerne har hentet inspirasjon fra Island.

Island

I 2013 var kunstnerne på Island i en lengre periode. Der kjørte de rundt hele øya. Moen Reinsnes besøkte landet også i 2006, og Gaunitz bodde der i en periode i 1979.

Kulturukeutstillerne mener at utstillinger er viktige.

-Når vi skal delta på en utstilling, er vi nødt til å gjøre arbeidene ferdige. Det er veldig inspirerende å ha et mål ellers risikerer man at arbeidene bare gjøres halvveis ferdig. Å ha en deadline gjør at du blir mer skjerpet, sier Ingunn Moen Reinsnes.

Hun legger heller ikke skjul på at utstillingene er viktig for økonomien. Bilder og annen kunst skal selges. Moen Reinsnes` tegninger selges for 3.000-5.000 kroner per stykket, maleriene er noe dyrere.

- Hva er inspirasjonskilden?

- De som har sett mine bilder tidligere vil se at disse bildene henger i hop med det jeg ellers har laget fra nordområdene.

Det er det litt golde landskapet, som jeg er veldig fascinert av. Det er goldt og øde, men samtidig masse farger, sier Moen Reinsnes.

Former

Mikael Gaunitz sier at de arbeidene han stiller ut kretser omkring temaet former. Også han har hentet inspirasjon fra naturen.

-Vi snakker om organisk form, eller organisk objekt. Det vil si en form som har oppstått, og som jeg har observert. Jeg bruker enten formen, eller en del av formen som grunnlag for arbeidet. Jeg har jobbet mye med tre fra naturen, og ellers brukt snø eller is som inspirasjon, beretter Gaunitz. Inspirasjonen er hentet i naturen, og han bruker gjerne en detalj han har observert og bygger videre på den.

Natur?

Gaunitz forteller at en vaktmester som så arbeidene spurte om kunstneren hadde brukt naturlige former eller ikke.

-Det synes jeg var bra. Jeg har oppnådd noe av det jeg ønsket dersom folk stiller seg sånne spørsmål.

Gaunitz sier at han har brukt pappmasje og hønsenetting for å lage formene. Han har også kokt inn avispapir og blandet det med tapetlim for deretter å blande det sammen med en stavmikser før han kler det rundt hønsenettingen og lager en form.

-Hønsenettingen lar seg forme akkurat slik som jeg ønsker. Den som betrakter, får selv komme fram til hva det er, sier kunstneren.

I bildekarusellen øverst i saken kan du se en av formene.

-Helst ville jeg hatt denne i marmor, men det er et dyrt materiale å arbeide med, sier kunstneren som gleder seg til utstillingen åpner til helga.