Under dagens regelverk kan en tråler ikke fiske en annen trålers kvote uten å bruke «strukturkvoteordningen». For å kunne bruke denne ordningen må det fartøyet som avgir kvoter oppgi alle tillatelser. Dersom rederier bruker driftsordningen slipper de å oppgi tillatelsene til de fartøy som avgir kvoter, men rederiene må likevel holde seg innenfor regelverket. Det betyr blant annet at et fartøy ikke kan fiske mer enn fire torskekvoter.

– Alle regler om avkortninger, regionbindinger med videre vil være som ved strukturkvoterordningen for vedkommende fartøygruppe i dag, skriver departementet i et høringsbrev.

Ola Helge Holmøy om Sandbergs omfordelingsforslag: – Vil skape ustabilitet og misnøye i næringa Trålreder Ola Helge Holmøy mener regjeringas forslag om å flytte store kvantum fra hav- til kystfiskeflåten, rører ved det som i mange år har vært selve ankeret i fiskerinæringa. – Forslaget som nå ligger på bordet vil skape ustabilitet og misnøye i næringa, sier Holmøy til VOL. Ingen kvotetak

Fiskeriministeren viser at få fartøy har så mange kvoter som de maksimalt kan ha.

– Det er således rom for ytterligere strukturering (sammenslåing) innenfor dagens kvotetak. De som allerede er i kvotetaket vil ikke kunne benytte seg av en slik ordning, men det har heller ikke vært departementets intensjon å heve kvotetakene for havfiskeflåten i denne saken. En slik ordning vil imidlertid kunne bidra til at rederier ikke blir sittende på gjerdet og venter med strukturering fordi de ikke vil kondemnere fartøy før de vet hvordan nytt kvotesystem blir seende ut, skriver Sandberg som en forklaring på hvorfor han foreslår endringene.

Vestlendingene dominerer fisket: Holmøy er unntaket på topplisten Holmøy-konsernet På Sortland er Norges fjerde største fiskeriaktør, viser en fersk artikkel i Bladet Norsk Fiskerinæring. Konsekvenser

Sandberg mener at konsekvensen av forslaget han fremmer er at det blir færre båter og færre fiskere, som igjen kan gi «visse konsekvenser for lokalmiljøet der fartøy blir tatt ut av fiske». Sandberg peker videre på færre båter kan få konsekvenser for deler av fiskeindustrien, men siden ordningen er midlertidig, er også konsekvensene midlertidig, påpeker Sandberg.

Hadsel Venstre og Frp gir sprikende kvoteråd til Sandberg Hadsel Venstre og Hadsel Frp er ikke helt sikre på hvilke råd fiskeriminister Per Sandberg bør få. Sitter i ro

Knut Roald Holmøy er leder for et av Norges største trålkonsern. Han disponerer fire trålere, som hver har tre kvoter. I teorien kan hans rederi ta en tråler ut av fiske og overføre sine kvoter på de tre andre båtene, slik at disse får fire kvoter hver. Holmøy sier til Vol at bare så vidt har hørt om ministerens forslag i forbindelse med et styremøte i Fiskebåt.

– Forstår jeg forslaget rett, kan vi i teorien gjøre som du sier, men dette er ikke et tema hos oss. Vi har egentlig kvotegrunnlag nok på båtene våre, sier Holmøy til Vol.

Han sier at rederiet i sin tid ba om å få tre kvoter per tråler, og det har de fått.

Knut Roald Holmøy: - Hvor skal ordførerne som sier de skal satse på fisk hente fisken? Knut Roald Holmøy i Holmøy Maritime gikk i strupen på forvaltningen av fiskerinæringa under sitt innlegg under Vesterålskonferansen. Tidlig ute

SV var svært tidlig ute med negative kommentarer til ministerens forslag. SVs fiskeripolitiske talsmann, Torgeir Knag Fylkesnes, mener fiskeriministeren går langt ut over sine fullmakter.

– Stortinget har vært krystallklare på at alle former for nye struktureringer skal avvente Stortingets behandling av kvotesystemet. Den behandlingen skjer ikke før etter valget, Stortinget har ikke engang påbegynt arbeidet, men dette hindrer altså ikke Sandbergs snikinnføring av sin elitepolitikk på bekostning av kystens folk, skriver han i en pressemelding.

Forslaget er sendt ut på høring med svarfrist til 9. juni. Det er Stortinget som bestemmer om ordningen skal innføres.

Les hele høringsforslaget her.