– Det trengs flinke folk bak kassen på en herrebutikk, slår han fast.

Alle aldersgrupper dekket

Per dags dato er det tre faste ansatte i butikken, i tillegg til en del ekstrahjelper.

– Vi faste er i i hvert vårt tiår når det gjelder alder, mens ekstrahjelpene er yngre. Dermed er så og si aller aldersgrupper dekket, sier Stranda.

Han mener at det er viktig at de som faste ansatte arbeider sammen med ekstrahjelpene.

– Da lærer vi de kontinuerlig opp, og kurser dem i de varene vi har. Samtidig kan vi også "forme" dem litt som selgere.

Den daglige lederen hadde ferie til og med i går, søndag, og forteller at han så frem til å gå på jobb.

– Det er det jo ikke alle som gjør. Jeg snakket med de andre ansatte, og de hadde det også slik.

– Kan ikke noe annet

Herregalleriet åpnet 09.09.1999 klokken 09:59, og det var ikke en ren tilfeldighet.

– Vi viste at vi skulle åpne butikken den høsten, og da det klaffet slik ble det akkurat det tidspunktet, forteller Stranda og ler.

Han har jobbet i butikk og med salg av klær så og si hele livet, og da fallt det naturlig å starte butikk i samme bransje.

– Jeg kan ikke noe annet, forteller han med en humoristisk tone.

Børre Stranda har drevet med butikk og salg av klær hele sitt liv, og kan, ifølge han selv, ikke noe annet. Foto: Ann-Julie Nordgård Nesmoen

Som tidligere nevnt har Herregalleriet omsatt for rundt 125 millioner kroner.

Ved firmaets første år var driftsresultatet på 85.000 kroner, mens det i 2016 var på 1.659.000 kroner. Bedriften har totalt hatt et driftsresultat på 21.762.000 kroner fra 1999 til 2016.

Disse tallene er Stranda god fornøyd med.

– Vi har hatt gode tall siden oppstart, så vi er fornøyde med det. Det jeg mener har noe å si er at vi har en sikker arbeidsplass og driver god butikk, sier han.

Godt vær for salg

Til tross for at vi er i midten av fellesferien, har været slått om til butikkens fordel. Kundene er spredt, og ser på alt fra sko til bukser og jakker.

– Dårlig vær er bra for oss. Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å gå på kafé og se i butikker, og dermed blir det en del impulssalg.

Ifølge den daglige lederen selges det mange dresser på sommerhalvåret da det er sesonen for bryllupp.

– Det er også slik at mennene handler klær når de skal ut å reise, for da finner de ut at de skulle hatt seg en ny shorts og et par t-skjorter, forteller han.

Om våren kommer de som Stranda kanskje ser på som en av de viktigste kundene, nemlig konfirmantene,

– Handelen med dem er en av de viktigste man gjør, for allerede der starter arbeidet med å skape seg et godt nettverk i forhold til kunder.

– Herrene er trofaste

Å skape seg et godt forhold til kunder og en god kundeskare er viktig.

– Herrene er de mest trofaste kundene vi har. De vil gjerne ta på plaggene før de kjøper dem, og handler dermed lite på nett, sier Stranda.

Han ser på det å være ærlig med kundene som svært viktig.

– Kommer en mann alene, uten en dame, for å handle, er det svært viktig å være ærlig med vedkommende. Hvis han kommer hjem og får beskjed om at for eksempel dressen ikke sitter pent på han, da vet plutselig flere det, slår han fast.

Mersalg

Som navnet tilsier, drev Herregalleriet i utgangspunktet med salg av herreklær.

– Det er jo mange damer som handler for mennene sine, eller er med dem når de handler klær. Dermed ble det slik at vi etterhvert tok inn litt dameklær også, forteller den daglige lederen.

Butikken har et damehjørne der koner og kjærester kan kjøpe både billige og dyre klær.

– Da får vi litt mersalg, sier Stranda.

Kvalitet er viktig

Herregalleriet fører dyrere merker som man ikke finner andre plasser på Sortland, i tillegg til at de har billigere merker i butikken.

– Det er mange kjedebutikker i Sortland. De butikkene som er selvstendige og som fører dyrere merker, som for eksempel vi og Agent, er med på å gjøre Sortland litt mer atteraktiv, mener den daglige lederen.

Med dyrere klær kommer ofte også bedre kvalitet.

– Kundene blir mer og mer opptatte av god kvalitet. Det er jo slik at man kan få en t-skjorte til 100 kr som man kan bruke to ganger, og hvis man kjøper litt dyrere vil den vare lengre, noe som er bra for miljøet.

Herregalleriet prøver også, så godt det lar seg gjøre, å ikke ta inn såkalte "kina-varer". Altså, varer som er produsert i Kina og landene rundt der.

– Vi tar inn mer og mer som er laget i Europa, noe vi er veldig glade for. De fleste litt dyrere jeansene er laget i Italia, og mye av skoene kommer derfra og fra Tyrkia, sier Stranda.

– Et godt senter å jobbe på

Den daglige lederen poengterer at Sortland Storsenter er et godt senter å jobbe på.

– De som driver her er gode til å drive, og det er viktig, slår han fast.

Mens mange butikker landet over bukker under fordi at senterene skal ha for høy leie i forhold til hva de kan betale, er det ikke slik for Herregalleriet.

– Man forhandler frem en pris, og det er et regnestykke. Da må man se på hvor mye man kan betale i leie, og i tillegg skal kunne lønne de ansatte og gå i overskudd, sier Stranda.