Ifølge tall fra Bensinforhandlernes bransjeforening fra 2015, ble det anslått at den årlige kostnaden for såkalte bensintikk, at personer fyller og deretter stikker av uten å betale, lå på mellom 30 og 50 millioner kroner.

– Tallene er omtrent de samme i dag, sier direktør i Virke- kiosk, bensin og servicehandel, Torstein Schroeder.

Fenomenet med avstikk er heller ikke helt uvanlig i Vesterålen. I forrige uke skrev YX i Bø på Facebook at de i løpet av sommeren har hatt flere tilfeller av personer som tanker bensin uten å gjøre opp for seg. Konsekvensen var kundene en periode måtte til kassa for å få åpnet opp pumpene.

Store kostnader

– Det har vært litt flere tilfeller enn det som er vanlig hos YX i Bø i sommer. Hvorfor det er slik er vanskelig å si. Stor gjennomfart av turister og bobiler kan kanskje ha noe med det å gjøre, sier Leder Salg- og Marked i YX Norge, Erik Gulbransen.

Han understreker at bensin som ikke betales for, kan i sum utgjøre en betydelig kostnad for kjeden.

– Marginene er allerede tynne og drivstoff er dyrt. Vi må bære tape selv og merker særlig godt når vi har avstikk på bil og særlig lastebil, sier han.

Vanskelig å gardere seg mot

Gulbransen understreker at personer som fyller på og stikker av, ikke er et utbredt problem på generell basis.

– Veldig vanlig er det ikke, men samtidig er det en utfordring som vi er utsatt for i denne bransjen. Vi har likevel gode rutiner for å forhindre situasjoner med kunder som ikke gjør opp for seg, og særlig da gjennom overvåkningskamera, der vi kan finne ut av det i etterkant. En mulighet vi kan benytte oss er at kundene må be kassen om å åpne opp pumpene, utdyper Gulbransen.

En av hundre

Daglig leder ved Esso Havna på Sortland, Trond Arne Pedersen, sier at de sjelden har problemer med personer som fyller, for så å fordufte.

– Det er kanskje en av hundre bilister som er i den kategorien. Det er nok vanligere at kunder glemmer å betale for bensinen i forbindelse med at de også handler andre varer. Noen kommer også kjørende tilbake for å gjøre opp for seg. Ellers har vi gode rutiner for å følge med når det fylles bensin, sier han.

– Noen spekulerer i det

Alf Eirik Brattland, daglig leder hos Circle C på Stokmarknes, sier at han har få utfordringer med personer som stikker av fra regninga.

– Når det skjer er det vanligvis lokale som glemmer seg. Vi har overvåkningskamera og sporer opp registreringsnummeret på bilen, sier han.

Hos navnebroren, Circle C på Sortland, forteller daglig leder Pål Steiro at avstikk skjer fra tid til annen.

– Det er nok noen som spekulerer i det og gjør det bevisst. Mesteparten av tilfellene skyldes likevel personer som er distrè, sier han

– Skjer dann og vann

Politioverbetjent ved Sortland lensmannskontor, Geir Bendiksen, forteller at politiet får meldinger om avstikk, eller bensintyveri, nå og da.

– Dette skjer dann og vann hele året, men nå på sommeren er aktiviteten litt større enn ellers, sier han.

Ifølge Bendiksen prøver politiet å løse slike saker fortløpende.

– Når vi mottar anmeldelser fra fornærmede går vi systematisk til verks. Vanligvis har stasjonene overvåkningskamera og vi kan ofte identifisere skiltene på bilen. Dersom vi har bilnummer, har vi en god start. Utfordringen er litt større når vi har video og bilder av personer, men ingen bil, sier han.

Bendiksen mener at det langt på veg lar seg gjøre å kategorisere hvilke typer som står bak slike tyveri.

– Dette er ofte personer som er blakke og som har noe på rullebladet. At de ønsker å skjule noe, er ikke uvanlig, som for eksempel at de mangler førerkort, og/eller at bilen er stjålet, slår Geir Bendiksen fast.

Ønsker regelendring

Direktør i Virke- kiosk bensin og servicehandel, Torstein Schroeder understreker at avstikk ikke en veldig stor utfordring for bransjen.

– Avstikk, eller pumpestikk, kan muligens være et lokalt problem noen steder og foregår mest om sommeren. Men i det store og det hele er det ikke det. Årsakene er blant andre bedre løsninger og overvåkning på bensinstasjonene. Den vanligste årsaken til at dette skjer er at folk glemmer seg eller er stressa, sier han.

I dag sier lovverket at man ikke kan oppbevare videoopptak fra overvåkningskamera mer enn sju dager før det må slettes. Ifølge Schrøder vil en regelendring gjøre det enklere å ta bensintyver.

– Dersom dette blir omgjort vil man kunne oppbevare dokumentasjonen lenger og på den måten øke muligheten for å ta personer som stikker av fra regningen, sier Schroeder.