– Jeg håper at jeg kan matche og kanskje forbedre plasseringen fra i fjor. Målet er å se hvor godt jeg kan hevde meg, sier han.

Nilsen konkurrerer i klassen superbike, som for øvrig er den høyeste klassen for 1.000 kubikk i Norge.

Ekstremfart

Roadracing, for uinnvidde, er kjøring med motorsykkel på en lukket og asfaltert bane. Med et såpass fast og rett underlag, går det raskt unna i svingene.

– På den banen jeg skal kjøre på i NM, kan toppfarten komme oppi 240 kilometer i timen, men jeg har også kjørt på noen baner som er raskere sier Nilsen.

I en slik hastighet nytter det ikke å være redd.

– Å være redd for fart går ikke. Det er jo litt av drivkraften for å holde på også, i tillegg til konkurranseinstinktet, sier han.

Kostbar spor

Er du sugen på å starte med roadracing, er det slett ikke billig. Nilsens sykkel, en 2014 modell Suzuki, som er ombygd av et tysk team, koster 150.000 kroner.

– For en konkurransedyktig sykkel må man gi fra 100.000 kroner og oppover. De totale kostnadene for en full sesong krever et budsjett på minimum 150.000 kroner. 90.000 av dette går med til dekk, som er den største enkeltutgiften, sier han.

Over 100 deltakere

Det er til sammen påmeldt 23 personer i Nilsens klasse under NM. Totalt ventes over 100 personer å stille på startstreken i ulike klasser.

Sortlendingen er forholdsvis fersk innenfor roadracing. Lisensen for å holde på fikk han først i 2014, men måtte gjennom flere trinn før han kunne starte å konkurrere året etter.

I over ett år konkurrerte han i Norgescupen på Rudskogen. På grunn av gode resultater, som inkluderte en første- og en tredjeplass, fikk han lov til å være med i NM i 2015.

–  Det er artig å kjøre motorsykkel, fordi det er en artig konkurranse i ordna former. Å måle seg med andre er gøy. Dessuten er det et veldig flott miljø, sier han.

Lite miljø

Miljøet for å drive med sporten på Sortland er derimot ikke så flott, siden Nilsen er den eneste som driver med det.

– Det er en liten utfordring at ingen andre i Vesterålen kjører roadrace. Tidligere var vi tre som var med i Vesterålen roadracing team, men nå har de to andre gitt seg. Og det finnes ikke noen bane heller. Den nærmeste er faktisk NM-banen i Mo i Rana, så jeg kan ikke si at jeg bor midt i smørøye, sier han.

Støttespiller

Helt alene blir han i alle fall ikke under NM. Han har med seg samboeren som støttespiller og matlager. Ellers skal Klaus Nilsen, som har drevet med roadracing tidligere, fungere som mekaniker.

– Jeg setter pris på å få litt hjelp, slik at det ikke blir så mye å forholde seg til, slår Robin Nilsen fast.