Sortland kommune søkte i vår etter 25 nye lærere til kommende skoleår.

– Antallet er for så vidt høyere enn vanlig. I fjor høst hadde vi 19 stillinger ute, så i år er det noe høyere. Det er ikke unormalt mange, sa oppvekstsjef Erik Strand til SortlandsAvisa i vår.

Strand fortalte at det er flere årsaker til at det nå er lyst ut såpass mange ledige stillinger i læreverket i Sortland.

– Vi har en del eldre lærere som går av med pensjon, noen skal flytte fra Sortland, og andre tar utdanning gjennom det såkalte lærerløftet.

For få søkere med kompetanse

Ansettelsesprosessen er nå over, og den har ifølge oppvekstsjefen ført til mange nok ansatte.

– Vi har på plass det vi trenger av lærere, sier Strand, men legger til:

– Utfordringene går på at vi ikke har nok kvalifiserte lærere.

Han sier Sortland har tiltrukket seg for få personer med høy kompetanse, til tross flere forsøk.

– I noen tilfeller har vi måtte ansette søkere uten formell kompetanse i årsvikariat og midlertidige stillinger. Dette skyldes at det er for få søkere med kompetanse, selv etter flere utlysninger.

Fem nye stillinger

Selv om mange lærere skal skiftes ut, utgjør også nyopprettede stillinger noen av dem.

I fjor fikk kommunen statlige midler i forbindelse med tidlig innsats i skolen gjennom økt lærerinnsats fra 1. til 4. trinn.

– Det har ført til at vi er tildelt fem nye stillinger fordelt på alle barneskolene, sa Strand i vår.

Venter sortlandsvekst

I Sortland er det ventet en vekst på 20 barn i grunnskolen fra 2021 til 2040, samt en økning på 52 barn i ungdomsskolen i samme periode.

Det har i sist skoleår vært 1.252 barn i den offentlige grunnskolen i Sortland. For skoleåret 2017/18 vil det være 1.220 barn. I tillegg kommer den private barneskolen Jennestad Montessoriskole.

Nord-Norge trenger 4.000 lærere

Kunnskapsdepartementet anslo i mars at Nord-Norge de ti neste årene vil trenge minst 4.000 nye lærere.

I tillegg er andelen ufaglærte høyere i nord enn resten av landet.

– Det er store avstander, desentraliserte skoler og mange små skoler, og kanskje har det også noe med at det historisk sett har vært en svakere tradisjon for å ta høyere utdanning i Nord-Norge enn i andre landsdeler, hadde kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) som forklaring på hvorfor lærerutdanningene i nord sliter med rekrutteringen.

Han mener det er behov for statlige tiltak som ekstra stipend og rekruttering for å gjøre noe med lærermangelen i de tre nordligste fylkene.