– Jeg har alltid vært interessert i klær, så dette er ikke en interesse som plutselig har oppstått ut av det blå, fortalte Thunestvedt da hans første kolleksjon i klesmerket Wrabe ble lansert for rundt et år siden.

Ideen kom i pappaperm

Ideen om å designe sine egne klær kom da han var i pappaperm for et par år siden.

– Jeg satt og tegnet litt innimellom slagene og følte at jeg klarte å skape design som kunne bli kule klær. Deretter ballet det på seg, og jeg tegnet mer og mer. Da jeg følte jeg hadde gode nok produkter, tok jeg kontakt med det norske firmaet NCBF Clothing, som hjelper nyetablerere i å komme i kontakt med det kinesiske markedet, fortalte han i fjor.

Vil endre på ting

26-årige Thunestvedt spiller A-lagsfotball på Sortland IL (er ute resten av sesongen). Han har sin hovedjobb i Tide forsikring, men har fortsatt tid til å designe klær som et sideprosjekt.

– Jeg blir ikke rik av å selge disse klærne, men jeg har i hvert fall tjent nok til å lage en ny kolleksjon, sier han.

Den første kolleksjonen, som kom i august i fjor, bestod av en caps, genser og t-skjorte. I slutten av oktober lanserer han to forskjellige gensere, en ny t-skjorte og for aller første gang: dame- og herreundertøy.

Og det er flere ting han vil gjøre annerledes nå.

– Det blir samme linja som sist, men jeg ønsker å nå litt bredere ut. Salgsmessig har jeg ikke truffet folk opp til 30 år, som jeg hadde planlagt. Det er stort sett den yngre garde som har kjøpt klærne mine. Det har med både type klær og markedsføringen å gjøre, men nå vet jeg hva som skal til for å kunne markedsføre de nye klærne til litt eldre mennesker også.

Vil ha klærne ut i butikker

Den første kolleksjonen har han kun solgt gjennom min egen nettbutikk.

– Nå er målet å få solgt klærne ut til fysiske butikker. Å få solgt dem til en kjede blir vanskelig, men jeg skal starte med å henvende meg til butikker der jeg har mine kontakter, som på Sortland og hjemme i Notodden.

Han har ikke tall på hvor mange plagg han har solgt, men han er fornøyd med den første kolleksjonen.

– Det har gått overraskende bra, spesielt her lokalt og i hjembyen min Notodden. Ellers i landet har jeg ikke solgt så mye, bare litt her og der. Det faller litt tilbake på markedsføringen. Jeg har ikke gått så bredt ut geografisk til nå, men målet for den nye kolleksjonen er å nå et større område.

Direkte fabrikk-kontakt

Også selve produksjonen blir annerledes for denne kolleksjonen.

– Frem til nå har jeg hatt et firma som mellomledd. Nå har jeg direkte kontakt med en fabrikk i Portugal, som lager klærne, mens en fabrikk i Kina produserer undertøyet.

– Hva slags undertøy er det? Sexy undertøy? Sportsundertøy?

– Det er egentlig helt vanlig undertøy, men i svart og hvitt, slik hele linja til kolleksjonen er.

Fortsatt ingen kosebukse

I fjorårets intervju i forbindelse med den første kolleksjonen, sa han at han jobbet med en kosebukse.

Den er fortsatt ikke kommet.

– Jeg jobber fortsatt med ulike prototyper for en kosebukse, men jeg får den ikke helt ferdig til denne kolleksjonen. Den kommer nok rett etterpå, håper den unge designeren.