Det går fram av fersk statistikk fra reiselivsnæringen, som nettopp er ajourført med tall fra august.

Går ned

Tallenes tale er klar. Så langt i år har hotellene i Vesterålen solgt 70.250 overnattingsdøgn. På samme tid i fjor var det solgt 73.594 døgn. Det er en nedgang på 4,5 prosent. Det er særlige de norske overnattingsgjestene som svikter i Vesterålen med en solid nedgang på 15 prosent. Utledningene er opp med 11,3 prosent. Dermed har utlendinger flere overnattinger enn nordmenn. Etter årets åtte første måneder står utlendinger registrert med 37.703 overnattingsdøgn på hotell i Vesterålen, mens nordmenn «bare» har hatt 32.547 døgn. For ett år siden hadde norske hotellgjester mer enn 15.000 flere overnattingsdøgn enn utlendingene.

Går opp

Alle tall går ikke ned. Billigere overnatting stiger.

Samlet er det solgt 125.500 overnattingsdøgn i Vesterålen så langt i år. Det er 12,9 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Hytter og campingplasser er den store vinneren. Så langt øker dette segmentet med drøyt 47 prosent sammenlignet med fjoråret.

På grunn av tilbakegangen ved hotellene, har overnattingsbedriftene i Vesterålen stort sett de samme losjiinntektene i år som fjor: 41 millioner kroner. Økningen er på mikroskopiske 0,8 prosent.

Les også: Vil lage luksuslandskapshotell i Vesterålen

Helt klart «Lillebror»

Hvordan er så forholdet mellom Lofoten og Vesterålen? Vesterålen er helt klart «lillebror». Lofotens turistbedrifter har etter åtte måneder registrert 410.726 overnattingsdøgn. Det er 227 prosent høyere enn Vesterålen. 160.929 døgn er hotellovernattinger. Dette er 129 prosent flere overnattingsdøgn enn Vesterålen. Lofotens reiselivsbedrifter i årets åtte første måneder bokført 107 millioner kroner i losjiinntekter. Det er 160 prosent høyere enn reiselivsbedriftene i Vesterålen.

Vesterålen slår Lofoten bare på ett område: Veksten er større. Lofoten vokser med 8,2 prosent i år, mens Vesterålen altså har en vekst på 12,9 prosent. Når det gjelder hoteller, har Lofoten – i motsetning til Vesterålen – vekst (9,9 prosent).

Les også: Sover heller i hagen enn på hotellet

Privat øker?

Kjetil Paulsen, som er markeds- og produktansvarlig i Vesterålen Reiseliv, sier til VOL at han ikke har et fasitsvar på hvorfor utviklingen har blitt som den har i år.

– Vi ser økning i privat overnatting og Airbnb. Det er også økning i bobilturisme, og fricamping. Samtidig har vørt betydning for antallet gjestedøgn. Flere avbryter planlagt opphold ved langvarig dårlig vær. Dette gjelder både for norske og utenlandske turister, sier Paulsen.