Svein Erik Skjønnås fra teknisk etat i Vågan kommune fortalte forleden representanter fra Sortland om kommuens erfaringer etter at det ble innført parkeringsavgift i deler av sentrum av Svolvær.

– Luksusproblem på Sortland

Svolvær, som er kommunesenteret i Vågan kommune er omtrentlig på samme størrelse som Sortland, selve byen har om lag 4590 innbyggere og i hele kommunen bor det om lag 9300 mennesker (2015).

Selv om de to byene er like av størrelse, er situasjonen i Svolvær og Sortland forskjellig.

– Bakgrunnen for at vi gjorde dette er at vi har manko på parkering, vi har for lite plasser. Sortland sentrum har et luksusproblem og har flust med parkering, så det er to forskjellige situasjoner i den forstand, sier Svein Erik Skjønnås.

På forsommeren tok Svolvær prosessen med å regulere parkeringen videre.

– Da tok vi for oss spesielt to områder der vi satte i gang med betalt parkering etter to timer, og oppfølging med kontroll. Det vi opplevde før dette var at parkeringsplassene stod full med biler, hovedsakelig jobbparkering og delvis beboerparkering. Dermed ble det vanskelig for kunder og besøkende å finne parkering i Svolvær sentrum, sier han.

– Omsetningsøkning for næringslivet

Vi har innført dette og det er to timers gratis parkering. Dette er et av de få tiltak der vi ikke har fått kritikk, det har faktisk bare vært positive tilbakemeldinger. Det vi opplever er at det blir ledige plasser i sentrum, og det blir sirkulasjon.

– Før var det umulig å finne parkeringsplass, og vi har også tilrettelagt for jobbparkering, sier Skjønnås, som sier at det man oppnådde med å innføre to timers gratis parkering, var sirkulasjon.

– Og tilbakemeldinga har vært utelukkende positvtt nå går det an å finne seg en p-plass og næringsdrivende har opplevd omsetningsøkning fordi kunder har funnet seg parkering, sier han.

Skjønnås tilføyer at Svolvær har mange utfordringer fremover når de skal finne løsning på de manglende parkeringsplassene i sentrum.

– Vi skal blant annet prosjektere parkeringshus blant annet, og skal legge til rette for andre parkeringsarealer i innfarten til sentrum, sier han.

Vil kontrollere gatene

Det er kun enkelte plasser i Svolvær som er blitt regulert til plasser der du må betale for å la bilen stå. De to første timene er gratis, men har du behov for å stå mer enn to timer, må du betale for den resterende tiden.

– Jeg hører Sortland vurderer å innføre tre timers gratis parkering. Vi jobber videre med parkering, fordi vi skal søke myndighetene om lov til å kontrollere gateparkering. Det har vi ikke per i dag, det er kun politiet som kan utføre den kontrollen, sier Svein Erik Skjønnås, som tilføyer at alt henger sammen, og man må ha tilrettelagt nye parkeringsarealer, for parkeringa i gatene følges opp.

Skjønnås sin erfaring er at parkeringen må kontrolleres, skal det fungere.

– Vi har tidligere hatt regulert parkering, men ikke kontoll. Det nytter ikke å bare sette opp skilter, det må kontrolleres og det kommer vi ikke utenom. Der må være et ris bak speilet om man lar bilen stå på mer enn to timer på en parkeringsplass. Folk kan bruke app eller parkeringsautomat, og all parkering må registreres for at vi skal kunne regulere det, sier han.

Mindre letetrafikk

I Svolvær i dag er det tre ulike parkeringsregimer. I gatene er det gratis å parkere, to av de  kommunale områder med parkeringsarealer har betalt parkering etter to timer, og en privat aktør har innført parkeringsavgift fra første minutt.

– Målet vårt var blant annet å få mindre letetrafikk, at folk kjører rundt i sentrum og leter etter plasser, sier Skjønnås.

De som skal stå parkert hele dagen må belage seg på å stå parkert litt lengre unna enn i dag.

– Svolvær sin utfordring er at vi har ikke arealer for å tilrettelegge parkering på, byen er fortetta og byplanen sier vi skal ha fokus på enda mer fortetting. Det harmonerer ikke med parkering på bakkenivå, da må bilene enten under bakken eller i parkeringshus. Det er noe vi jobber med framover og en prosess som vi er i, sier han.

– At vi tidlig på sommeren tok vi grep og  rydda opp på to av de kommunale parkeringsarealene, og fulgte opp med kontroll, og det førte til sirkulasjon, og har gitt mange positive tilbakemeldinger fra brukere og fra næringslivet, sier Svein Erik Skjønnås