Ovik sier til VOL at hun mener Bjørkmo grenser til å være illojal mot vedtak gjort i kommunestyret i Sortland når hun fortsetter å snakke om bompenger som ei løsning for å realisere oppgradering av Vesterålsgata. Den kritikken kjenner ikke Bjørkmo seg igjen i.

– Jeg har bare uttalt Sortland Arbeiderparti sin mening i saken, og har i tillegg presisert at det ikke er grunnlag for å ta opp sak om bompenger i Sortland kommunestyre med bakgrunn i det vedtaket som er fattet. Det forholder jeg meg til, sier hun og fortsetter;

– At jeg også  har forklart hva som er en realitet når man velger bort brukerfinansiering, har ingenting med min fortid som fylkesråd for samferdsel å gjøre. Jeg har forholdt meg til   de vedtak som er fattet i fylkestinget.

Viser til vedtak

Videre viser Bjørkmo til at Fylkestinget har vedtatt regional transportplan som blant annet  har sagt følgende:

«Bompenger, eller brukerbetaling, kommer i tillegg til statlig og/eller fylkeskommunal/kommunal finansiering. Denne finansieringsformen gjør det mulig å ta opp lån og komme i gang med vegprosjekter, som det ellers ville tatt lengre tid å gjennomføre. Fylkeskommunen/kommunen stiller garanti for bompengeselskapets låneopptak. Bompenger skal gi raskere oppstart av prosjekter og betale ned lån. For å få satt i gang e slikt        større vegprosjekt på   fylkesveg, må de lokale politikerne i kommunen(e) og     fylket gjøre et prinsippvedtak om å få delfinansiert utbygginga med bompenger. Bruk av bompenger skal i siste instans godkjennes av Stortinget. Fram til endelig stortingsvedtak, er det mange prosesser som skal gjennomføres, både internt i Statens vegvesen, i kommunene og i fylkeskommunen. Før oversendelse til Stortinget skal det foreligge endelig lokalpolitiske vedtak.»

Bjørkmo presiserer at dette er den eneste formen for medfinansiering det åpnes opp for i regional transportplan.

I møte

Bjørkmo sier videre at dialogen om Vesterålsgata er god.

– Jeg vil imidlertid også orientere om at jeg i dag har vært i møte med fylkesrådet sammen med de andre ordførerne i Vesterålen, der jeg blant annet tok opp  Vesterålsgata. For noen uker siden hadde jeg besøk av fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik, som fikk en grundig gjennomgang av behovene i Vesterålsgata, forteller hun før hun kommer med følgende stikk til Ovik Marhaug.

– Jeg vil også minne Silvia Ovik Marhaug om at de i første runde stemte for brukerfinansiering, og når det kom reaksjoner så snudde Høyre helt om i saken. Sterke ryggrad hadde de ikke, og dermed er Høyre med på å begrense mulighetene for utbygginger i Sortland. Dersom Sortland Høyre ønsker å få utredet konsekvensene av ei eventuell brukerfinansiering er de velkomen til å foreslå det.