Marvin Hansen, som brøyter roden Bård Starheim klager på, kjenner seg ikke igjen i kritikken.

– Vi har brøyta etter kontrakten. Det er beklagelig at det er misnøye, men vi får ikke lov til å dra ut og brøyte før det er 10 centimeter snø. Det kan fort bli ti centimeter, når rodene tar litt tid, sier Hansen.

10 centimeter

Enhetsleder Brynjulv Øverby bekrefter at kommunen har et slikt krav. Er det under 10 centimeter med snø, drar ikke entreprenørene ut og brøyter. Han sier likevel at kommunen har et mål om å få brøyta de viktigste veiene til klokka sju om morgenen.

– Det er variabelt i hvilken grad vi kommer i mål. Når den utløsende faktor er ti centimeter, og det er da entreprenøren skal ut, så er det ulikt når entreprenørene starter – om de oppfatter at de må ut klokka fire, eller om de kan ta det klokka ti på dagen. Det er en subjektiv vurdering, sier han.

– Vi prøver å prioritere Vesterveien, det er jo en hovedåre, opp til hele Vestmarka. Men det er klart at om det begynner å snø klokka fem, og så blir det ikke ti cm. før klokka sju, kan vi ikke begynne å brøyte før det. Det er beklagelig at det blir sånn, men vi må forholde oss til kravene kommunen har satt. Det er ikke enestående med snø på Vesterveien, det har vært snø overalt, sier Hansen.

I instruksen for entreprenørene står det at alle områder skal holdes ryddig «i det tidsrom som er vanlig for alminnelig ferdsel, dvs. fra kl. 07 til kl. 23. Ved snøvær om kvelden/natten skal roden være gjennombrøytet innen kl. 07.»

Lang strekning

Roden Hansen har ansvar for, er på over 2,1 mil, og den lengste av de kommunale rodene. Rode kan forklares som område eller strekning hver entreprenør har ansvar for.

Men Hansen presiserer at han ikke har ansvar for alt og at kommunen selv har ansvar for mye.

– Det som er forandra framover, er at kommunen selv skal ta seg av høvling og strøing. Vi har ikke noe med det å gjøre. Det er de som skal følge med om det blir spor, vi har ikke kontrakt på det.

– Tirsdag var det meldt ekstremvarsel, det var kaos overalt. Vi har ikke lov til å begynne med preventiv strøing. Det skal bli et krav om at veien må strøs fra kommunen, før vi får lov til å sette i gang. Da blir det glatt på alle plasser samtidig. Vi kan ikke være på alle plasser samtidig. Men vi har flere kjøretøy, og kjører gjennom roden på to og en halv-tre timer.

– Strengere krav

Hansen mener at kravene nok burde vært tilpassa trafikkmengden på veien.

– Jeg syns Markveien og Vesterveien kunne hatt litt strengere krav, det er jo hovedveier. Det er mine personlige meninger. Men jeg kan ikke overstyre kommunen og må forholde meg til de kravene vi har. Men jeg skjønner at kommunen ikke har råd til å holde samme standard som for eksempel riksveien, når det gjelder brøyting.

Selv om firmaet ikke har ansvar for for eksempel høvling av veien, følger de med og melder fra til kommunen, ifølge Hansen.

– Det har vært voldsomt mye spora vei i Vesterveien. Vi melder fra kommunen når vi syns det er unødvendig mye, så er det opp til kommunen å vurdere hva de vil gjøre, sier han.

Det er også et krav fra kommunen at sporene må være minst fem centimeter dype før det må høvles. Samtidig krever de at entreprenørene så godt det lar seg gjøre må nå veibunnen under sitt arbeid, for å forebygge sporing.

Over hodet

Hansen sier kriteriene for brøyting ikke er noe han kan styre.

– Det er over mitt hode, det er kommunen som setter disse kravene.

Han er imidlertid klar på at han ønsker at brøytingen skal være noe folk opplever som godt nok:

– Vi bor jo på Sortland alle sammen, så vi får med oss hvordan været er. Vi prøver å se på værmeldinga, og ser om det har snødd i mange dager. Hadde vi hatt ansvar for høvling, hadde vi prioritert høvling da det kom ekstremvær. Vi ønsker å gjøre beboerne fornøyd. Det er ikke noe bra rykte for firmaet om folk sier vi aldri er ute eller lignende. Får vi nye krav til når det skal brøytes, så hiver vi oss rundt på det.