Daglig leder i Bil i Nord-konsernet, Jan Hugo Svendsen, er hjemme i Sigerfjord på juleferie. Vol benytter anledningen til å slå av en bilprat med ham og avdelingsleder for selskapet på Sortland, John Hempel.

3000 biler

Bil i Nord har Volvo som sitt hovedmerke. I 2017 vil selskapet selge over 3000 nye og brukte biler. I dag har bilforhandleren en omsetning på over én milliard kroner og er lokalisert i Bodø, Leknes, Svolvær, Sortland, Harstad, Finnsnes og i Tromsø.

– Det siste året har det kommet nyheter fra Volvo på løpende bånd. De mange nyhetene har pirret folks interesse, og ført til rekordresultater i Bil i Nord, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen.

Han er svært glad for å styrke Bil i Nord som forhandler.

Etter overtakelse av bilforhandlerne Jakhelln Bil i Bodø, Mosjøen og Mo i Rana styrker selskapet seg ytterligere i vår nordlige landsdel.

Ønsker bygge nytt

Bil i Nord på Sortland holder til i Vestmarka industriområde i eget bygg og på egen tomt. Avdelingsleder John Hempel er klar på at det er på høy tid å flytte ut av dagens lokaler til fordel for nye og mer tidsriktige.

– Bygget er fra 80-tallet og fyller ikke dagens krav til effektiv drift og HMS for våre 13 ansatte. Det er absolutt på høy tid å enten bygge nytt eller flytte i andre og mer tidsriktige lokaler, og gjerne mer sentrumsnært. Plan A er å bygge nytt på vår egen tomt mellom Esso og brua, avslører Hempel.

Men for å etablere et nytt bygg på tomta, kreves det en mindre endring av reguleringsplan for Sortland sentrum nord, Sortland havn. Dette har formannskapet i Sortland godkjent, blant annet under vilkår at tiltakshaver inngår avtale om å dekke deler av kostnadene til prosjektering og opparbeiding av Esso-krysset. Dette skal gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen.

Vet ikke kostnadene

– Hva disse kostnadene beløper seg til er umulig å si noe om i dag. Vår plan A er å bygge ny bilforretning og bilverksted på tomta, og dette jobber vi ut i fra, fastslår Hempel og Svendsen.

De er samtidig klare på at dersom plan A ryker av en eller annen grunn, så vil selskapet på Sortland uansett se seg om etter nye lokaler.

– Om vi da kommer til å leie eller bygge nytt et annet sted, vet vi heller ikke i dag. Per nu er det plan A som gjelder, understreker duoen.

Fin vekst i Vesterålen

Ved utgangen av året har Bil i Nord på Sortland solgt 310 brukte og nye biler, et tall begge er storfornøyde med. Likevel er det rom for forbedring.

– Det er Volvo som er vårt «flaggskip» og det merke vi selger desidert mest av. På Sortland selger vi også Opel, som de senere årene har kommet med mange spennende og meget driftssikre modeller. Når vi en dag kommer i nye og tidsriktige lokaler, håper vi å se at dette gir utslag på bunnlinja for avdelingen her, sier Hempel og Svendsen.

Svendsen avrunder med å fortelle at ved den siste rankingen blant samtlige av Volvos avdelinger i landet, havnet Bil i Nord på tre av de fire øverste plassene.

– Dette blir lagt merke til hos Volvo Norge, og sier noe om vår posisjon i nord, understreker Svendsen.