I juni tok 22 elever ved Jennestad skole sommerferie. Mandag denne uka startet 43 elever på "nye" Jennestad Montessoriskole. Elevtallet er i løpet av ferien nesten doblet. Alle som tilhører Jennestad skolekrets, har valgt å fortsette på montessoriskolen.

- Mange er nok nysgjerrig og har kommet av den grunn, og noen av elevene er kommet hit fordi de ikke fant seg til rette der de var. Vi har elever her fra alle skolekretsene i Sortland, sier rektor Håvard Torbergsen.

Onsdag hadde Sortlands første privatskole ordfører Grete Ellingsen (H) på besøk.

- Jeg har fulgt prosessen tett i flere år, og har vært veldig spent på å komme hit. Montessoriskolen skaper et større pedagogisk tilbud i kommunen, og bidrar til å gjøre Sortland mer attraktiv. Hele bygda har stått på for å få dette til, all honnør til de. Det skjer så mye på Jennestad for tida, det er nærmest en renessanse på gang, sier ordfører Grete Ellingsen.

Mye arbeid

Da foreldre i bygda innså at nedleggingsspøkelset truet skolen under politikernes budsjettprosess i 2010, begynte de å leke med tanken om å ta over skolebygget selv, og starte montessoriskole. I 2011 etablerte de Jennestad Privatskolelag. Veien frem mot skolestart mandag har vært lang, men verdt det, sier primus motor og styreleder i Jennestad Privatskolelag Knut Ivar Finjord.

- Vi ante ikke hva vi ga oss i kast med. Det har vært mye arbeid. Det har blant annet vært et helt sirkus å få på plass lærere og montessoripedagoger, sier Finjord og forteller at Sortland kommune har vært positive og veldig gode tilretteleggere hele veien.

Nye metoder

- Hva er forandret?

- Vi er i en innkjøringsperiode nå. Vi har forandret en del på det fysike, og kastet ut mye som er samlet over tid. Vi holder også på å klargjøre et montessori-rom, hvor det skal være 100 prosent montessoriundervisning, forteller rektoren.

1. og 2. klasse får kun montesorriundervisning, de andre får til å begynne med en blanding av montessori og tradisjonell undervisning.

- Hva skiller montesorri fra annen undervisning?

- Vi underviser i henholdt til kunnskapsløftets mål, men vi bruker andre metoder, sier han.

- Vi underviser blant annet etter kompetansemål, ikke etter læreboka. Da får ungene bedre tid til å fordype seg. Vi er ikke så opptatt av bøker. Vi vil ha oppsøkende unger som bruker bøker som oppslag, forklarer han.

- Og hos oss er lærerne veiledere, som legger til rette, presenterer emner - og skaper nysgjerrighet, sier Torbergsen.

Elevene får heller ikke lekser.

- Vi kan gi etterarbeid noen ganger, men ikke lekser i ordets tradisjonelle forstand. Vi har innarbeidet planarbeidstid i skoletida, slik at de kan gjøre seg ferdig her, sier rektoren.

- Veldig postivt

- Hva tenker du om at Sortland har fått sin første private skole?- Ideologisk sett er ikke vi i mot det. Private skoler er ikke noe mål for oss i utgangspunktet, men vi har vært veldig positiv til et slikt tilbud her. Jeg kan ikke finne noe negativt ved det. Jeg tror tilbudet kan bidra til å gjøre regionen mer attraktiv. Selv om det finnes ideologiske meninger rundt dette, har det vært lite støy rundt skoleetableringa her på Jennestad, sier ordfører Grete Ellingsen til VOL.