– Vi valgte å beholde navnet siden vi produserer kaviaren på samme måte som Melbukaviar opprinnelig gjorde i 1982, sier Kristian Jensen, daglig leder i Melbukaviar.

Etter at Arctic Blue kjøpte Melukaviar tilbake til Vesterålen fra Lofoten i 2011 har det bare gått en vei - oppover.

I år regner selskapet med å doble omsetningen og å selge rundt 150.000 tuber Melbukaviar.

– Særlig vesterålinger og folk fra Lofoten ser ut til å støtte opp om produktet, forteller Jensen.

– Kjemper mot store krefter

I juni i 2012 ble Melbukaviar solgt på en matvarebutikk. I dag selges kaviaren i 800 av landets 4200 matbukker. Målet er å stadig nå ut til flere, men Jensen forteller at veien til tider kan være tung å gå.

– Som en liten aktør er det vanskelig å komme seg inn på det norske dagligvaremarkedet. Det er ganske lukket og vi kjemper mot store krefter. I tillegg er det særdeles vanskelig få gehør hos kjeder for å få dem til å satse på en mindre leverandør, sier Jensen, og legger til at når de først har kommet seg inn i butikken, så er kundene minst like vanskelige å huke tak i.

– Folk er vanedyr, og det skal mye til for at de velger å prøve noe nytt. Derfor har vi begynt å være veldig aktive med smaksprøver for å nå ut til folk. Vi ser at svært mange av dem som kjøper kaviaren vår en gang fortsetter å handle den, sier Jensen.

Melbu fra Sigerfjord

Ifølge Jensen er oppskriften uendret siden Melbukaviar ble startet i 1982, som i sin tid var en relansering av Melbu Rysst kaviar. Selv om stedsnavnet er beholdt i produktnavnet har fabrikken endret seg. Nå produseres nemlig kaviaren i Sigerfjord. Før Arctic Blue begynte å produsere Melbukaviar jobbet selskapet stort sett med eksport av tradisjonell sjømat som kongekrabber og tørrfisk.

– Oppskriften er helt lik som den var i 1982. Vi driver fremdeles og røyker rognen på tradisjonelt vis, eller at den har vært gjennom sukkersalting og modning. Den prosessen tar omtrent et år. Rognen får vi fersk fra Andenes fiskemottak, på den måten slipper vi at den blir liggende i slo.