- Utfordringen er at tilbudet for gods med båt stadig blir dårligere, noe som gjelder hele regionen. For ti år siden gikk det to Nor Line-båter nord, og to sør per uke med anløp på Sortland. Nå går det kun én nordover, forteller markedssjef i Alsvåg Plater, Håvard Hamansen Wallstad.

Vanskelig

I tillegg til den nevnte reduksjonen, har gamle Tollpost, nå Postnord, kuttet ut sin daglige kontainerbåt til Stokmarknes. Like før jul kom også meldingen om at Nor Lines er i ferd med å kutte den siste båten gjennom Vesterålen.

- Mister vi denne båten også, har vi snart kun Hurtigruta igjen som går ytre maritime kystkorridor gjennom regionen. Dette vil være dramatisk for hele regionen og føre til en enorm økning av gods på bil fra Kiruna, Narvik, Bodø, Fauske og Tromsø- Nedlegging av arbeidsplasser kompliserer og fordyrer logistikk av varer både ut og inn av Vesterålen, og særlig da gods som ikke passer på en europall. Her er det viktig at politikerne våkner, sier Hamansen Wallstad.

Markedet bestemmer

Direktør for salg og marked i Nor Lines, Sigurd Ur, bekrefter at selskapet vurderer å kutte ned på rutene, noe som kan innebære at Sortland og Vesterålen blir rammet.

- Det blir etter hvert færre anløp. For oss handler det om hvor stort markedsbehovet er, og hva som er lønnsomt. Men jeg vil understreke at ingenting foreløpig er bestemt. Vi venter også på to nye skip som kommer til våren, og må se situasjonen an når det kommer til det, presiserer han.

Ikke bekymret

Havnesjef ved Sortland havn, Hugo Næss, er foreløpig ikke bekymret for at Nor Lines og andre fraktselskap har redusert, og vurderer å redusere antall anløp.

- Godstilbudet har hele tiden blitt mindre, så det er noe vi er vant til. Og dersom Nor Lines forsvinner, kommer det andre båter, slik at godstrafikken alltid går rundt. Men jeg forstår jo bekymringen, og særlig fra Alsvåg Plater som har mye spesialmaterial som ikke er så lett å frakte med bil. Det er uansett viktig at vi er kreative og hele tiden leter etter gode løsninger slika t både Sortland og Vesterålen har en konkurransedyktig godstrafikk i fremtiden, slår Næss fast.