Leder for opposisjonen i Sortland, Svein Roar Jacobsen, er kritisk til rapporten om kommunesammenslåing. Han etterlyser motargumentene. Foto: Johnny Myhr-Hansen

Da SortlandsAvisa i januar spurte samtlige av de folkevalgte i Sortland hva de mente om kommunesammenslåing, svarte et betydelig antall at de ønsket mer fakta på bordet før de tok stilling i saken, og at de så frem til utredningen fra konsulentselskapet BDO.

Rapporten var en bestilling fra kommunene i Vesterålen, og skulle presentere fordeler og ulemper ved en kommunesammenslåing, vurdert opp mot dagens kommunestruktur og alternative samarbeidsformer.

Formålet med den er å gi vesterålingene et faktagrunnlag i den videre behandlingen av kommunestruktur i regionen.

Ikke imponert

Leder av den politiske opposisjonen i Sortland, Aps Svein Roar Jacobsen, var tilstede da BDO la frem sin rapport på Hurtigrutens Hus sist fredag.

Selv om han personlig ikke er motstander av sammenslåing, etterlyser han motargumentene i rapporten.

– Jeg lot meg ikke imponere av rapporten. Jeg synes den bar preg av påstander som ikke var veldig god dokumenterte. Det finnes opplagt argumenter både for og mot, og rapporten skulle ta for seg begge sider. Den forteller mye om hva som taler for sammenslåing, men motargumentene savner jeg, sier Jacobsen.

319.000,-

Han sier at uansett hva man lander på i en slik sak, vil den være bedre tjent med en godt balansert fremstilling.

Rapporten har ifølge sekretariatsleder i regionrådet, Silje Kristoffersen, kostet 319.000 kroner å få utarbeidet.

Regninga tar staten.

– Er rapporten verdt de pengene den har kostet?

– Jeg er ikke i stand til å prissette et slikt arbeid, men rapporten kunne klart vært bedre, sier Jacobsen.

Mørke skyer truer

BDO er klar i sin anbefaling til politikerne i Vesterålen:

Konsulentselskapet mener mørke skyer truer i horisonten, og alene er kommunene for sårbare og for lite robuste til å møte utfordringer som venter.

Derfor bør regionen samles i én storkommune.

Det vises til at kommunene i Vesterålen i dag opplever nedgang i økonomisk handlefrihet, svak utvikling i sysselsetting, press på kjernetjenestene, sviktende vedlikehold- og investeringsevne og stadig mer statliggjøring og kontroll.

– Det viktigste argumentet for en sammenslåing er den økonomiske handlefriheten kommunen vil få gjennom størrelsen på budsjettet, heter det i BDOs konklusjon.

– Føler presset

Som politiker innrømmer Jacobsen at han føler på sammenslåingspress ved at kommunene stadig får trangere økonomiske rammer på den ene siden, og en trussel om tvangssammenslåing fra regjeringa på den andre.

– Jeg tror sammenslåing kan ha noe for seg, men jeg tror også vi må lytte når flere av ordførerne i regionen sier at vi ikke må gå for raskt fram. Uansett hva vi konkluderer med, er det viktig at vi starter en prosess i denne saken. Den burde vært startet i går. Sortland har nå tatt et initiativ til et møte med de andre kommunene, som kan gi et lite puff videre. Kan vi snakke sammen er det en fordel uansett konklusjon, avslutter Jacobsen.

BDO har fått fremlagt kritikken mot rapporten, og svarer med følgende kommentar:

– BDO forholder seg til oppdragsgiver for denne utredningen, som er Arbeidsutvalget i Vesterålen Regionråd.

Har du ikke lest rapporten? Du finner den her.

Hva vil det si å være «robust»?

Moteordet «robust» går ikke overraksende igjen flere steder i rapporten. Dagens regjering mener et flertall av norske kommuner ikke er store, eller robuste nok til å håndtere oppgavene de er forventet å løse.

Men hva menes med ordet «robust»? BDO peker på fire forhold som de mener påvirker en kommunes robusthet:

  • Hjørnesteinsbedrift: Steder som er avhengige av en stor hjørnesteinsbedrift er mer sårbare enn steder med mange små bedrifter.

  • Bransjespesialisering: Dersom en stor andel av næringslivet er innenfor én bestemt bransje, vil det øke risikoen på grunn av sårbarhet for nedgangskonjekturer i den spesifikke bransjen.

  • Offentlig sektor: Dersom en kommune har en stor andel sysselsetting i offentlig sektor, kan dette være negativt for veksten i annen næring. Samtidig er innslag av offentlig sektor positivt med hensyn til å redusere sårbarheten ved lavkonjekturer.

  • Pendling: Å være en del av en større arbeids- og bosettingregion, med høy andel intern pendling, styrker regionen som helhet. Små kommuner med få utpendlere vil være mer sårbare.