I torsdagens formannskapsmøte i Sortland ble det orientert om arbeidet med Markveien i Sortland. Veien fra Vesterålsgata og opp mot industriområdet er i dårlig forfatning, og politikerne har vedtatt at den skal oppgraderes for 27 millioner kroner.

Utfordringer

Arbeidet er nå i full gang, og man jobber med utarbeidelse av konkurransegrunnlag og forarbeid for en totalenterprise. I torsdagens møte ble det opplyst om at kommunen i arbeidet har støtt på utfordringer knyttet til avkjøring og trafikkavvikling til Vesterålsgata.

Etter et møte med Statens vegvesen har Sortland kommune blitt enig om at man skal se nærmere på om krysset mellom Markveien og Vesterålsgata vil være i stand til å håndtere dagens og fremtidas trafikkavvikling. Resultatet kan bli at nedre del av veiprosjektet blir satt på vent.

– Utfordringa er at byggingen skaper uhensiktsmessige avgjøringer. Vegvesenet har påpekt at de vurderer å utvide rundkjøringa knyttet til brua, og å ha avgjøring til Markveien knyttet til den, opplyste rådmannen.

Utreder

Kommunen og vegvesenet jobber nå med å komme frem til en konklusjon om hva man skal foreta seg i saken.

– Når konklusjonen er på plass, vil man få vite om krysset bør bygges slik det er regulert i dag, eller om man bør avvente med denne delen av prosjektet og utrede en ny løsning.

Den delen av Markveien som blir berørt hvis man ønsker ei nærmere utredning av kryssløsning vil bli fra Vesterålsgata og opp til Verkstedveien, sier rådmannen i sin orientering.

– Hvis konsekvensen blir å sette nevnte nedre del på vent, vil man i dette prosjektet rehabilitere veien fra Verkstedveien frem til Statens vegvesen, pluss bygging av gang- og sykkelveien frem til Selneselva, som bestilt. Nedre del som settes på vent, kan man i dette prosjektet legge på et lag asfalt i år, slik at det kan fungere frem til man har en ny løsning på plass, skriver rådmannen i saksfremlegget.

Frps John Hempel mislikte det han hørte, og påpekte at posisjonen ikke vil være med på noen utsettelse av deler av veien.

– Markveien er kanskje den mest trafikkerte, og den dårligste veien vi har i Sortland. Vi ønsker full fremdrift på veien, og er ikke villig til å være med på en utsettelse. Veien er trafikkfarlig, og vi er nødt til å få den nye veien opp å gå, sa Hempel.