NRK Brennpunkt satte i programmet ”Matvarekrigen” nylig søkelyset på hvordan matvareindustrien og matvarekjedene opererer. For små produsenter er det knallhardt å få til avtaler om å komme inn i kjedenes sortiment.

Melbukaviar er inne i sitt tredje år med produksjon. Endelig begynner markedet å løsne mer for selskapet som har produksjonen i Sigerfjord.

– Det har vært tøffe oppstartsår. Hadde jeg visst hvor tøft det ville blitt, hadde jeg neppe startet opp. Nå begynner det imidlertid å gå bedre. 2015 kan bli året der vi klarer å skape et overskudd som gir oss ei lønn til å leve med, sier Kristian Jensen, som er eneste heltidsansatte i bedriften.

Forsiktige investeringer

Jensen beskriver en hverdag som er preget av knallhard jobbing og mye dugnad for å få løftet Melbukaviar videre.

– Vi driver ganske kostnadseffektivt, dermed klarer vi å gå i balanse ved å legge inn en skikkelig dugnadsinnsats. Det vi ser er at oppsiden dermed kan være stor om vi først lykkes med å etablere merkevaren skikkelig, sier Jensen.

Han bedyrer imidlertid at bedriften nå er på god vei.

– Vi har siden starten vært inneforstått med at merkevarebygging tar tid, og vi har en forretningsmodell der vi har holdt investeringene moderat uten av vi har noe svekket posisjon i markedet av den grunn.

Nye produkter

Året startet med å utsette noen produkter som etter planen skulle lanseres for matvarekjedene.

– Vi jobber for fullt med de produktene framover nå uansett, sier Jensen, som ikke vil røpe hvilke produkter det er snakk om.

Men det er helt sikkert at det vil komme nyheter fra selskapet i inneværende år.

Før jul annonserte selskapet at de jobbet mot det tyske markedet.

– Erfaringene er gode og vi begynner å få innpass i matvarekjeder, selv om det er beintøft der også, sier Jensen.

Melbukaviar jobber i disse dager med å lansere kaviaren i Finland.

– Om det går etter planen vil Melbukaviar være i finske kjøledisker fra våren. Men historien der er lik den i Norge og Tyskland. Vi må tilpasse oss mye for å få innpass, sier Jensen.

Merkevarebygging

Kaviarprodusenten bruker fortsatt Andenes fiskemottak som sin primærleverandør av torskerogn.

– Vi har valgt å være opptatte av hele prosessen, fra sløyelinje til butikk. Et av fortrinnene våre ute i markedet blir da at vi er den eneste kaviarprodusenten som faktisk kan kontrollere produktet helt fra sløyelinja, sier Jensen.

Og om det er noe tre år med blodslit i matproduksjonsbransjen har lært han, er det at merkevarebygging er ekstremt viktig.

– Slikt sett kan flere bedrifter i Vesterålen utnytte merkevarebyggingen mer. Det er en faktor som du i stor grad har kontroll på selv, sier Jensen.

Eget fiskemottak

Ved å ha avtale med ”eget” fiskemottak, har Melbukaviar opprettet kontakt med andre produsenter som ønsker å kjøpe rogn.

– Da opptrer vi som en agent i markedet ved at andre produsenter kjøper kaviar av oss, som vi igjen kjøper av fiskemottakene. Nå er det ikke slik at fiskemottakene sliter med å bli kvitt rogna uansett. Med tid og stunder kan det hende at vi kan knytte kontakt med flere mottak i Vesterålen og i Lofoten, på denne måten vil vi kunne bli en mer betydelig aktør med større råvarekontroll. Rognen som benyttes til Melbukaviar får en helt egen behandling. En av suksessfaktorene for å oppnå et smaksrikt produkt er modningstiden vi legger opp til, sier Jensen.

Lokal drahjelp

For at små merkevarer som Melbukaviar skal vokse, er det drahjelp i lokal oppslutning.

– Hele Nord-Norge har sluttet seg til produktene, og vi har fått et dryss av positive tilbakemeldinger. Det gir motivasjon til fortsettelsen. Vi har hatt en jevn vekst helt siden oppstarten, og vi har den senere tid hatt markant vekst på Østlandet, sier Jensen.

Veksten ser altså ut til å fortsette inn i 2015