– Det var noen kompiser av meg som hadde kjøpt ei boble i lag. Dette var jo før vi fikk lappen, så det var mest for å skru og styre. Jeg ble fascinert av teknikken, den luftkjølte motoren, enkelheten i det hele. Og formen, utseendet, designet selvsagt, sier Torkild på en måte som gjør at vi skjønner at det handler om ekte kjærlighet.

En hel haug

Og når vi spør hvor mange biler han har elsket, må han frem med penn og papir. Noen og tredve streker står igjen på arket etter at han har mumlet, tenkt og mimret i et par minutter. På lista står en hel haug med folkevogn bobler, noen golfer samt varebiler og mer vanlige bruksbiler av moderne utgave.

Bilselger

Bilinteressen brakte ham inn i bilbransjen, og etter et par år på delelageret hos et annet bilhus, kom han over til VW Sortland Auto.

– Jeg tenkte først «dette er ikke mulig - skal JEG få jobbe med VW på heltid»?

– Du er ikke redd for å ødelegge en artig hobby, da?

– Jo, faren er absolutt til stede, men så langt har ikke det skjedd. Kanskje det hadde vært verre om jeg jobbet på verkstedet, sier Torkild som i dag huser en vedlikeholdshungrig bilstall bestående av 7 VW-biler, deriblant en godbit av ei 1959 folkevogn og en klassisk 1979 Transporter Campingbil ”hippie-container” style.

Folkelig merke

– Så hva er det egentlig med VW? Hvorfor akkurat det merket?

– Det er noe med ikoniske modeller som bobla, transporteren og golfen som gjør VW unik. De har satt standarden flere ganger i mange modellklasser, og har alltid vært et folkelig merke. Det virker som mange har funnet sin favoritt.

- Og for meg var det bobla som starta det hele. Den har betydd og betyr fortsatt veldig mye for meg.