Høyt: Det er høyt under taket i lokalene til Nordic Buss og last på Sortland. Nå skal lokalene gjøres klare til å ta imot mindre kjøretøyer også. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Det er i lokalene til Nordic buss på Sortland tre store aktører skal smelte sammen til en.

Dekkmann, Mekonomen og Nordic Buss og Last skal bli én. Det gleder den nye daglige lederen i Nordic Buss og last, Jan Paulsen, seg veldig til.

- Dette er kjempespennende. Det kommer til å gi et tilskudd til regionen på dette med dekk og alt fra små biler til store biler, sier han.

- Ja her kan vi tilby service til alt fra trillebårer til hjullastere, skyter Kurt Dragly inn. Han er daglig leder i Nordic Bilservice som er et datterselskap av Nordic Last og Buss AS

Han har i flere år drevet et lignende konsept i Narvik og Harstad og han har lenge vært på jakt etter å etablere dette konseptet på Sortland.

- Erfaringsmessig er det veldig fordelaktig å samle alt under ett tak. Med dette konseptet får vi en av de største i landet på dekk og personbilservice i Dekkmann og Mekonomen. Når en slår dette sammen med erfaringen til Nordic Buss og last så blir dette et unikt konsept som jeg er sikker på vi kommer til å lykkes med, sier Dragly.

Konseptet er franchisebasert, så dette blir lokalt drevet, informerer Dragly.

- Er det marked for enda en aktør på Sortland?

- Det er det helt klart. Det viser erfaringen fra andre steder. All erfaring tilsier også at å ligge i et område med flere andre aktører er gunstig, så dette har vi stor tro på, sier Dargly.

20 ansatte

Nordic Buss og Last er et merkevereverksted for Volvo på tungbilssida. I dag har de totalt 11 ansatte. Syv mekanikerw, en lærling, en på kundemottak og en daglig leder. Med inntredenen til de to nye aktørene under samme tak, vil antallet havne på om lag 20.

- Vi ansetter en 5-6 stykker nå med en gang. Ansettelsesprosessen er i gang for fullt og vi håper å ha ha det meste av staben på plass i løpet av sommeren, forteller Dragly.

Åpningen av det nye konseptet vil ikke være før etter sommerferien.

- Den offisielle åpningen finner sted mellom 1. og 15. august, men vi er i gang allerede i gang på å utvide kapasiteten på tungbilsida. Det gjør vi for å være rustet mot dekkskiftesesongen. Så vil vi ansette flere ut over våren og sommeren.

- Vi er i startfasen på dette konseptet og kommer til å skynde oss langsomt. Målet er å bli ledende på tungbilsiden i regionen. Vi skal utvikle oss for fremtiden, både på kompetanse og utstyr, skyter Paulsen inn.

Tilflytting

Ifølge Dragly har de hentet to ansatte allerede utenbys fra.

- Vi har ansatt en fra Harstad og en fra Sørreisa, så folketallsøkning bidrar vi til også, sier Dragly og ler.

Om det går som guttene Paulsen og Dragly håper, vil det bli enda flere ansatte etter hvert.

- Vi håper og tror vi skal klare å jobbe oss sånn inn i markedet at vi kan ansette enda flere i løpet av året, sier Dragly.

Investeringer

For å gjøre bygningen tilgjengelig og klar for personbilder, dekk og enda mer tungbiler må det investeringer til.

- Vi kommer til å oppgradere mye av ustyret på tungbilsiden med bremsetestere, bukker, lifter og annet verkstedutstyr. Totalt sett er det snakk om investeringer på godt over en million kroner, forteller Paulsen.

I tillegg skal de omprofilere verkstedhallen, både på inn og utsida.

- Vi kommer til å omprofilere bygget i forhold til å få frem Dekkmann og Mekonomen i tillegg til Nordic Buss og Last. Så kommer vi til å pusse opp inne i bygget med maling og lignende.

Veteran

Nordic Buss og last har holdt til i Verkstedveien 4 siden slutten av 90-tallet. Før den tid var det Nordtrafikk som drev med service på sine biler siden starten av 80-tallet. I dag er Nordic Buss og last et merkeværeverksted for tungbiler og buss fra Volvo.

- Nordic Buss og Last er et Volvoverksted for tyngre kjøretøyer i Vesteråleregionen og vi skal fortsatt være det merkeverkstedet våre kunder allerede kjenner. Vi skal bygge kompetanse på mekanikersiden og ivareta våre kunder på en god måte. Vi er i gang med å modernisere lokaliteter og utstyr for å være rustet til å møte fremtidens moderne kjøretøyer. Vi skal også ivareta myndighetenes krav for kontroller og tester av kjøretøyer med et moderne og opprustet verksted for fremtiden, avslutter Jan Paulsen. Han overtok som daglig leder 1. april.