Varner var onsdag på Sortland for å være til stede under reåpningen av Cubus’ butikk i Skibsgården, etter at selskapet har brukt over fire millioner kroner på total ombygging. Den investeringen skjer fordi konsernet har tro på både fremtiden og Vesterålen.

– Sortland har alltid vært et viktig handelssted for oss. Det har vært nummer 1 når vi ser Lofoten og Vesterålen under ett, slik vi gjerne gjør fra vårt ståsted. Svolvær er på vei opp nå, men Sortland er det naturlige tyngdepunktet, det er det ingen tvil om, sier Marius Varner.

Mindre vekst

– Hvordan vurderer du de tradisjonelle handelsstedenes posisjon fremover? Også Sortland opplever jo veksten nå bremser opp?

– Vi som har drevet handel en stund må nok bare innse at årene med stor vekst ligger bak oss, og at vi må forvente mer normale år fremover. Vi kommer fortsatt til å ha gode tall, men vi må innse at nettet tar mer og mer, inntil det stabiliserer seg.

Stiller med service

Uansett tror Varner at butikken vil kundenes foretrukne arena.

– Det er nå litt stusselig å sitte hjemme foran en skjerm istedenfor å komme i butikken og se og oppleve varen. Men skal vi som driver butikkene lykkes i denne konkurransen må vi sørge for å være alt det nettet ikke kan være. Vi må stille med service og kompetanse, kort sagt være faghandel. Den dagen vi ikke greier det, taper butikken for nettet, mener Marius Varner.