Dette tror daglig leder i Nor-Express, Jørgen Solli, at begge selskaper vil spare litt og tjene litt på.
– Vi vil prøve å hente synergier i samarbeidet. Vi skal dra nytte av hverandres volum og tonnasje. For sluttkunden innebærer dette en hyppigere frekvens, sier Solli.
To selskap
Da Nor-Express nylig mistet godsbåten, forsvant en del tonnasje ut av deres sortiment. Noe hentet de inn igjen etter Coops oppkjøp av ICA, da Coops varer kjøres av Nor-Express. Det har likevel vært en nedgang totalt.
– Vi så oss rundt for å hente inn en del av den tonnasjen vi mistet med godsbåten, sier Solli.
Selskapene skal i første omgang opprettholdes som de er, i nettopp to selskap. På sikt tror Solli at de flytter inn i samme bygg, men ser for seg at de beholdes som to selskap også fremover.
Utfyller
Mens Nor-Express er lokalorienterte, og er agent for Bring og Nor Lines, samt ekspeditør for Hurtigruten, er Nortrafikk cargo større på større trafikk.
– De har et bredere spekter i for eksempel Narvik, Lofoten og Harstad. Samtidig vil de dra nytte av fortolling og ekspedisjon som vi driver med, sier Solli.
Nortrafikk Cargo har 23 ansatte. Nor-Express har i utgangspunktet 20 årsverk, men akkurat nå er de bare ni.
Solli understreker at arbeidsplassene for de ansatte er trygge.
– Vi har stor tillit til daglig leder i Nortrafikk cargo i dag, den jobben han gjør, og planen som er lagt framover, sier han.
Regnskap
Nortrafikk cargo hadde et driftsresultat på -1.209.000 kroner i 2014, en nedgang fra 500.000 kroner i 2013. Årsresultatet for bedriften endte på -856.000 kroner i fjor.
Regnskapstallene for Nor-Express for 2014 er ikke klare, men i 2013 hadde de et driftsresultat på 209.000 kroner, og et årsresultat på 297.000 kroner.
Solli vil på dette tidspunktet ikke ut med noen summer for oppkjøpet.
Daglig leder i Nortrafikk cargo, Jan Arne Selnes, vil ikke kommentere saken på nåværende tidspunkt.