«Vi har klart å snu skuta.» Det var budskapet fra Sortlands ordfører Grete Ellingsen da ho tidligere i sommer presenterte det politiske regnskapet etter snart 4 års Høyre- og FrP-styre i kommunen.

At Sortlandsskuta nå er snudd, er det nok delte meininger om. Jeg skal her se på det viktigste – kommunens økonomiske utvikling.

Kommunens reelle driftsresultat var i 2011 negativt med 12 millioner kroner. I 2012 var tilsvarende tall positivt med 4 millioner. Så ble driftsresultatet negativt i 2013 med rundt 1,5 millioner kroner. I 2014 var driftsresultatet negativt med heile 25 millioner kroner. – Hvis ei slik økonomisk utvikling er det Høyre forbinder med å «snu skuta», er det nok fleire enn jeg som ser behovet for å skifte styrmann.

Kommunens lånegjeld var i 2011 på 639 millioner kroner. Ved utgangen av 2014 var gjelda auka til 716 millioner. I disse talla er ikke gjelda til Kulturfabrikken med. I forhold til sammenlignbare kommuner i vår landsdel og for heile landet, er Sortland i ferd med å bli gjeldsslave. Vi er svært sårbare for auke i rentenivået.

Ved behandlinga av årsbudsjettet for 2012 og langtidsbudsjettet fram til 2015, vedtok Høyre og FrP at eiendomsskatten skulle kuttes med til sammen 15, 4 millioner. Disse vel 15 millionene skulle finansieres gjennom flatt kutt i alle rammer. Den ubehagelige jobben med å peke ut hvilke tjenester og tilbud det skulle kuttes i, var flertallet for feige til å ta sjøl. I stedet skjøv de dette ansvaret over på rådmannen. Og det har de fortsatt med. Samtidig har de dynga ned rådmannen men en lang rekke meiningslause vedtak om å utrede alt mellom himmel og jord uten å hensynta at deres egne budsjettvedtak undergrov rådmannens utredningskapasitet.

Ved budsjettbehandling for 2013 finansierte de kutt i eiendomsskatten ved å bruke av de midler som rådmannen i sitt budsjettforslag hadde forutsatt anvendt til investeringer.

Da budsjettet for 2014 skulle vedtas, fremma Høyre og FrP forslag om et samla kutt på 18,6 millioner kroner i tjenesteproduksjonen. Dette var så vidt dramatisk at rådmannen fant det nødvendig å gå til et så uvanlig skritt som å utarbeide en særskilt redegjørelse til politikerne om hvilke konsekvenser dette ville få så vel for innbyggere, de ansatte og for administrasjonens kapasitet. Det var ikke vanskelig å lese mellom linjene at rådmannen vurderte forslaget som rimelig uansvarlig.

Ved siste budsjettbehandling for 2015 måtte også Høyre og FrP erkjenne at politikken med stadig nye kutt i eiendomsskatten ikke kunne fortsette. Så i stedet for å fortsette å kutte slik de hadde vedtatt i økonomiplanen, måtte de nå krype til korset og auke eiendomsskatten igjen. Den økonomiske virkeligheten innhenta til slutt også Høyre og FrP.

Ved årets valg har vi mulighet til å skifte mannskap. Den muligheten bør velgerne benytte seg av.

Av Oddmund Enoksen, 1. kandidat for Sortland SV