– Ja, vi er meget fornøyde med salget under Fæsterålen, sier Ann Karin Jensen, som er daglig leder i B Young Sortland.

Det var rekordsalg for Jensen og B Young under Fæsterål-helgen.

– Fredag og lørdag totalt slo den rekord-dagen vi hadde da VG-lista var her. Og lørdagen er den høyeste omsetninga vi har hatt noensinne på en lørdag, sier Jensen.

Promo

For Jensen var det viktig å nå ut til flest kunder, noe som ser ut til å ha funket.

– Vi lagde en aktivitet for å nå lengst mulig ut til kundene, med både annonsering og mye promotering på Facebook, sier Jensen.

Jensen promoterte med flere forslag til festivalantrekk på facebook, der hun brukte egen modell og klær fra butikken. Dette gjorde hun både før og under festivalhelgen.

– Vi trakk også ut på gata med mange stativ og salgsvarer, sier Jensen.

Bra for næringslivet

Jensen mener at slike arrangement er kjempebra for næringslivet, men er muligens innhabil i denne sammenhengen.

– Jeg er søstera til festivalsjefen, men vi priser alle tiltak som trekker folk og lager liv i gatene.

Hun mener det er viktig at næringslivet støtter opp og bidrar med midler.

– Sentrum består av flest kjedebutikker som overhodet ikke bidrar med støtte, og det handler om ikke å være gratispassasjer her, sier Jensen, som skulle ønske at flere av kollegene hennes benyttet anledningen til å dra butikken ut på gata, når vegen først var stengt.

Nye kunder

Marianns Parfymeri merket også at det var noe som skjedde i Sortland i helgen.

– Vi hadde et veldig bra salg. Vi hadde bedre salg på fredagen, sier Mariann Johnsen ved Marianns Parfymeri.

Johnsen mener også slike arrangement er bra for næringslivet.

– Det kommer folk fra andre plasser, som normalt ikke kommer hit, sier hun.

– Vil heller ha fint vær

På Skibsgården var omsetningen ikke i fokus forklarer daglig leder Bjørn Heireng.

– Jeg driter litt i omsetningen når vi har så fint vær og så bra arrangement, sier Bjørn Heireng.

– Hver mandag får jeg tall fra butikkene om deres betalende kunder. I fjor under VG-lista ba jeg om å få mer spesifiserte tall, noe jeg ikke gjorde i år, sier Heireng.

De kom i pluss denne uken også, men ikke noe i forhold til fjorårets konsert.

– Lørdagen hadde sommerens varmeste dag, og jeg ville ikke satt meg inn om det var så fint vær. Og i fjor regna det tennisballer, sier Heireng.

Selv om ikke det ikke slo VG-lista er Heireng fornøyd med helgen.

– Jeg vil heller ha fint vær enn et bra salg, det har vi resten av året på, sier han.

Parkeringsplassen

Det var på parkeringsplassen på Skibsgården den store festen var, og Heireng ser ikke bort i fra at den fortsetter å bli festivalplass.

– Vi har sett under både VG-lista og Fæsterålen at plassen fungerer, og har kapasitet til mange folk. Det var 16.000 under VG-lista, og plassen har muligheter for ekspansjon.

– Helt utrolig

Heireng er storfornøyd med helgens arrangement, og mener det er bra for næringslivet, Sortland og hele Vesterålen.

– Jeg syns det er bra at folk tør å ta sjansen og vise at det faktisk går an. Næringslivet bør være med på slikt, handler om å gi litt og ta litt, så får en litt tilslutt, sier Heireng.

Kommentaren fra den syklende engelskmannen var absolutt ikke tilstede.

– Sortland var inspirerende i helgen. Helt utrolig, sier Heireng.