SortlandsAvisa og VOL har den senere tid skrevet en rekke artikler om fallende omsetning i handelstallene i Sortland.

I fjor brukte innbyggerne i Sortland nærmere 112.000 kroner hver på detaljhandel i egen kommune. Det er en nedgang på 4,4 prosent fra året før. Sortland Storsenter er derfor svært fornøyd å oppleve vekst i sin omsetning i 2014.

Så langt i år har de omsatt for 171,9 millioner kroner, en økning på 5,5 prosent fra samme periode i fjor.

– Hele året har vært bra, selvfølgelig med svingninger noen uker. Vi er godt fornøyd, sier senterleder Ronny Johansen.

– God butikkmiks

– Hva tror du omsetningsøkningen skyldes?

– Jeg vil tro vi har gjort en del ting rett, med en god butikkmiks og butikker som gjør en god salgsjobb. At folks forbruksmønster endrer seg kan også vær en årsak, sier han.

Butikkmengden er den samme som i fjor, da Bunnpris og Regine har lagt ned, mens Kappahl og Vita har kommet til.

– Fjorårets uke 26 trodde jeg ikke vi skulle klare å matche i år. Da hadde Bunnpris opphørssalg, og 3,5-doblet sin ukesomsetning. Likevel klarte vi en økning på 2,3 prosent den samme uka i år, sier han.

Johnsen påpeker at selv om omsetningen i detaljhandelen de siste årene har hatt en nedgang i Sortland, så ligger tallene betydelig over både landssnitt og fylkessnitt.

– I Harstad, som er Sortlands største konkurrent, omsetter de for rundt 22.000 kroner mindre per innbygger enn vi, sier han.

– Må utvikle oss

Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen i Bodø, Erlend Bullvåg, sa til SortlandsAvisa i 15. mai at nedgangstrenden i Sortlands handelstall trolig vil fortsette om handelsstanden ikke evner å utvikle seg.

Det er senterleder Johansen enig i.

– Jeg deler de tankene. Sortland har i mange år ligget foran alle andre, og det kom tre kjøpesentre som skapte en oppblomstring. De andre har nå kommet etter, uten at Sortland har utviklet seg tilsvarende. Det er konkurranse som driver frem utvikling. Attraktiviteten til Sortland må opp, sier han.

Trekkplaster

En måte å gjøre det på tror Johansen er å tiltrekke seg store aktører som Biltema, Clas Ohlson og Jula.

– Jeg vil tro Harstad økte sine handelstall da de fikk Biltema og Clas Ohlson. Når vi ikke har disse type butikkene på Sortland, reiser de som er interessert i disse tingene andre steder for å handle, og det skaper en lekkasje, sier han.

– Vi må få til nye ting, attraksjoner og butikker. Butikkene må fornyes, og det gjelder ikke bare oss, men handelsstanden i Sortland generelt, avlutter senterlederen.