Bakgrunnen for at Vesterålen Regionråd og Visit Vesterålen (tidligere Vesterålen Reiseliv) satte i gang arbeidet i fjor, var å få en langsiktig strategiplan for hvordan det skal jobbes med reiseliv i Vesterålen i årene som kommer.

Tove Mette Bjørkmo er leder for fagutvalget i Visit Vesterålen. Hun forteller litt mer om bakgrunnen:

– Vi trenger en felles strategi for Vesterålen slik at alle de som jobber med reiseliv drar i samme retning. Samarbeid er utrolig viktig. Reiselivsaktørene i Vesterålen trenger å samarbeid tett. Vi har mye forskjellig å by på og da er det viktig å synliggjøre dette, sier hun.

Noe så enkelt som framsnakking er noe hun trekker frem.

– Bare det at man ser verdien av synergieffekten. At når Laila Inga har noen hos seg at hun anbefaler for eksempel at turistene også får med seg hvalsafari på Andøya. Slike enkle grep kan være med å gi et stort løft, sier Bjørkmo.

Ekstern hjelp

Man er nå inne i faste to av planarbeidet. Fase én begynte i fjor. Her hentet man inn fakta og bakgrunnsmateriale. Fase to går ut på å se på hva som kan oppnås og fase tre går på å sette planen ut i livet – fra ord til handling.

I den fasen arbeidet nå er inne i, har Vesterålen reiseliv hyret inn selskapet Mimir AS. Mimir er et rådgivningsfirma for reiselivet.

– De skal nå møte med styringsgruppa, som har representanter fra hver kommune i Vesterålen. Så skal Mimir jobbe frem et sluttprodukt for oss som er konkret på hva som kan gjøre at vi når målsetninga slik at Vesterålen innen 2025 skal være Nordens mest attraktive helårige reisemål for naturopplevelser.

– Et hårete mål?

– Jo, men det må man ha om man skal opp og frem. Dette mener jeg er den rette måten å gå frem på i alle fall.

Arbeidet har fått støtte fra Nordland Fylkeskommune og Innovasjon Norge.

Etter planen skal arbeidet være ferdig i løpet av 2019.