Det har i en tid vært kjent at Rema Melbu søker nye drivere. Årsaken til hvorfor dette skjer har imidlertid ikke kommet fram.

– Den veldig korte forklaringen er sykdom, orienterer daglig leder Tahir Sabit.

Sammen med samboeren Martyna Pieprz tok han over butikken på Melbu sommeren 2016.

Betydelig vekst i omsetningen

– Vi har drevet butikken til en økt nettoomsetning fra rundt 44 millioner kroner da vi tok over, til rundt 50 millioner kroner i nettoomsetning i 2016, og nøyaktig 51,3 millioner kroner i nettoomsetning i fjor. Den som tar over her har en gullgruve mellom hendene, dersom vedkommende bare sørger for å ha en ren og ryddig butikk, og sørger for at kundene får de varene de ønsker og etterspør, sier Tahir Sabit.

Til VOL forklarer han videre at han nok kunne drevet butikken greit videre alene, men at det ikke har vært en del av planen.

Skulle drive sammen

– Ønsket og målet vårt var at vi skulle gjøre dette sammen, og når min samboer dessverre er blitt syk, velger vi å stable om på planene, sier han.

Den offisielle datoen som er satt for eierskiftet er 1. mai, men det vil trolig kunne gå en måned til før skiftet er endelig.

– Årsaken til det er at man når man overtar en Rema-butikk bør gjennom en grundig prosess for å bli kjent med den, og med rutinene. Slurver man i denne fasen vil det kunne gå veldig galt, advarer Tahir.

Selv er han uteksaminert fra Remaskolen, og har planer om å fortsette i konsernet.

– Jeg regner med å bli værende i systemet, og kunne godt tenke meg en jobb på et regionkontor, sier han.

Vemodig

Tahir Sabit medgir at det er vemodig å skulle forlate butikken på Melbu.

– Jeg må definitivt få lov til å takke kundene som er kommet hit i stort antall, også når det stormet rundt Rema nasjonalt i forbindelse med «Æ-lanseringen». Jeg må også få lov til å rose de ansatte her, som også har gjort en strålende jobb for oss, sier han.

Tahir Sabit understreker grundig at det er markedsgrunnlag mer enn godt nok til å drive god butikk under logoen Rema for dem som overtar.