Under seminaret om det nye hurtigrutemuseet manglet det i alle fall én viktig person, nemlig mangeårig leder og primus motor for Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum, Sten Magne Engen. Han fulgte åpningen fra sykesenga.

Selv tok han ikke det så tungt.

– Nei, du vet, jeg har vært med på dette så lenge og jeg hadde heller ingen offisiell rolle i dagens seminar. Jeg skulle jo gjerne vært der, men det får gå bra, ser han.

Engen har ligget på sykehuset siden 1. januar da han falt på isen og brakk ribbeina. Han fikk også punktert lungene. Nå er han på beina igjen og føler seg bedre og ser frem imot de kommende månedene. For snart legges vernebygget over MS «Finnmarken» ut på anbud og i mars skal anbudet avgjøres og politisk behandles. I mai skal kontrakten med entreprenør etter planen underskrives og i august skal man starte byggingen.

En skulle tro at Sten Magne hadde sprettet champagnen for lenge siden, men det har han altså ikke.

– Det har blitt så mange opp og nedturer gjennom de 27 årene vi har holdt på, at jeg ikke helt tør å feire enda. Hadde det skjedd for 20 år siden, hadde det vært noe anna. Nå går jeg egentlig og venter på et «men».

– Men om det «mennet» ikke kommer, og spaden går i jorda i august. Da er det lov å feire?

– Ja, da skal jeg juble og feire, sier han.

VERNEBYGGET: Etter planen skal et utvidet forprosjekt være ferdig i april. Hvis det fattes politiske vedtak, skal anbudspapirer sendes ut i juni. I september skal det være byggestart. Bygge skal etter planen ha offisiell åpning 2. juli 2018. Men fortsatt er Museum Nord og Hadsel kommune ikke enige. Foto: Skisse: LINK Arkitektur

Lang prosess

Hans ro rundt prosessen som nå tilsynelatende når sitt klimaks, kan forstås. For han og andre primus motorer i Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum har jobbet med «Finnmarken» siden 1993. Først fikk de skipet av OVDS i 1994. Dernest fulgte en mangeårig kamp med det som til slutt endte med ilandsetting av hurtigruteskipet i 1998. Siden den gang har det vært en kamp mot elementene for å unngå at skipet ikke rustet på rot, samt å få realisert vernebygget. Mange oppturer med nesten umiddelbare nedturer har fulgt siden. Hundrevis av meter med avisartikler har blitt skrevet om prosjektet, men nå ser det  ut som tåka letter og det blir «smooth sailing» inn mot kai.

Innhold

For Engen begynner nå fokuset å skifte mot det å se på hva innholdet i det nye museet skal bli.

– Det jeg har gjort ufortrødent hele tiden har vært å fokusere på å sette skipene i stand til å bli museumsskip. En ting er å vedlikeholde de, men enda viktigere er det å gjøre de autentiske, sier Engen.

Der virker det som også Museum Nord er enige med Engen. Under torsdagens kick-off snakket museumsdirektør Geri Are Johansen om viktigheten av å gjøre det nye hurtigrutemuseet om til en opplevelse. En autentisk opplevelse. Engen er veldig opptatt av detaljene i den delen.

– Det er jo noe jeg kan mye om. Jeg har blant annet jobbet mye med å sette i stand den gamle delen av «Finnmarken» fra 1912, som står i en container like ved «Finnmarken» fra 1956. Her har vi fokusert på at når en del skal settes i stand som i 1912, så skal det se helt likt ut. Alle detaljer. Det å oppleve det når du er på museum, det er en opplevelse i seg selv. Og den jobben kan man ikke ta lett på.

Opplevelser

Opplevelser blir det også i det nye museet i form av skuespillere og hendelser. Museum Nord har i sin masterplan for museet sagt at de skal ta etter suksessen med Lofotr Vikingmuseum i Lofoten. Her går skuespillere inn i roller og er en del av en levende opplevelse i museet. Engen ser for seg at det kan bli en suksess:

- Tenk deg å bli servert av betjening som er kledd som i 1912 eller 1956. Det er jo en opplevelse. Også her er det jo da viktig med autensitet. Skal en ha de kledd som betjening, kapteiner og stuerter fra 1912 må det være uniformer fra 1912 og ikke 1924. Slike ting blir kjempeviktig.

Engen sier han er veldig fornøyd med hvordan vernebygget blir seende ut.

– Arkitekten har gjort en fremragende jobb. Det er et veldig spennende design og blir det som det er tegnet, blir det et veldig flott bygg.

Sten Magne leser om kompisen Tore Benjaminsen i VA. Tore døde i fjor høst. Han var også en av illdsjelene for realisering av vernebygget. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Døde

Sten Magne har på tida på sykehuset lest VA og VOL sin artikkel om kompisen Tore Benjaminsen som i mange år jobbet side ved side med Engen for realisering av vernebygget. Tore døde i fjor høst. Engen minnes han.

– Han skulle vært her. Det er synd. Han var en viktig støttespiller for det arbeidet som er blitt gjort, sier Engen.

Prislappen

Etter planen skal spaden i jorda i august. Den originale kostnaden på prosjektet var 120 millioner kroner fordelt på stat, fylke og Hadsel kommune (60%, 20% og 20%), har styrings- og prosjektgruppa kommet frem til en kostnad på 185 milioner kroner. Dette er på samme fordeling, men da med et økt bidrag fra hver part.

– For å få til det, måtte vi kutte litt i størrelsen. Det liker jeg ikke, men vi kommer i mål, sier Engen.

Selvsier han at også Stiftelsen Norsk Hurtigrutemuseum har lagt inn mye penger over tid.

– Vi har gjort mye av den jobben som ikke folk ser. Som for eksempel å sørge for at ballastankene er fri for rust. Det er en jobb ingen noensinne vil se, men om vi ikke hadde gjort den, ville den syntes. Båten ser i dag veldig bra ut og jobbem nå blir å sette den i stand til riktig epoke. Jeg gleder meg til dette arbeidet og ser frem til spennende måneder fremover, sier Engen.