Helene Skogstad koste seg som instruktør for en ivrig teatergjeng i Kulturfabrikken på Sortland. Foto: Tone M. Sørensen

Den Kulturelle Skolesekken og Kulturskolen på Sortland arrangerte workshopen «Modig» torsdag i Store Studio i Kulturfabrikken.

– Det er litt artig å sende ungene rundt på huset og si til dem, nå må dere gå og slåss, ler kursholder og frilansskuespiller Helene Skogland.

– Må stole på hverandre

Workshopen er for 6. og 7. klasse, i tillegg til teatergruppa i Kulturskolen, som vanligvis undervises av Torgeir Steinsland.

– Jeg har holdt kurs for teatergruppa tidligere, og når jeg skulle forbi Sortland så var det naturlig å ta kontakt med Torgeir. Scenekamp er på en måte min nisje, det er noe jeg har jobbet mye med og som jeg synes det er utrolig artig å undervise i, sier Skogland.

Rundt 15 deltakere var med på workshopen, og det var skikkelig glød og iver i gruppa. Gjennom lek og øvelser fikk deltakerne lære hvordan de skal få det til å se ekte ut, med lekeslåssing.

– Det som er så fint med dette er at man må virkelig stole på hverandre og ha tillit til partneren. Å se blikk-kontakten og interaksjonen som blir mellom de som øver er artig, sier hun.

– Har lært masse

Blant de som koste seg med under det som var en fysisk og leken workshop var Berthine Solberg Martinsen og Kristine Bø Henriksen. De to jentene hadde diktet sammen en bakgrunnshistorie, og er i ferd med å øve inn det som skal se ut som en realistisk slåsskamp.

– Vi har lært hvordan vi skal sparke å slå, og også «fake-lugging», sier de to og demonstrerer et basketak, der det tilsynelatende slites i hår.

– Det ser veldig ekte ut, men hun holder hånda mi fast sånn at det ikke gjør vondt, forklarer Berthine.

På slutten av workshopen fikk alle deltakerne vise fram en liten innøvd snutt.

– Nesten litt skummelt

Med oppvisningene fikk deltakerne selv erfare at det ser enda mer ekte ut, når de som lekeslåss legger på lydeffekter.

– Dere var veldig flinke, det var nesten litt skummelt, fordi det så veldig ekte ut. Jeg ble nesten engstelig for at det ble skade, ler Skogland.

I scenekamp er det lov å overdrive, og timingen er viktig i tillegg til kroppsbeherskelse.

– Å overdrive og det å la det gå litt tid fra ett slag til neste, får det til å se mer realistisk ut, forklarer instruktøren.

Madeleine Viola Budde synes det var stas å lære scenekamp.

– Ja, det var kjempeartig. Jeg trodde det var sånn at man kunne bli skadd, men det var det ikke. Vi lærte å gjøre det på en trygg måte, sier hun.