«Norhav» har trippel torskekvote, som i år gir en kvote på 431 tonn. Den er et eksempel på at markedsprisene har gått rett til værs. Båten ble lagt ut for salg i oktober, og er eid av Nordhav fiskeriselskap, som de aktive fiskerne Kjell Harald Thomassen og Eirik Norvoll står bak.

Ved utgangen av 2016 hadde selskapet en samlet gjeld på 11 millioner kroner. Det betyr at eierne kan bokføre en solid gevinst om de klarer å selge båt og kvote til prisforlangende.

Prishopp før valget

Skipsmegler Johan Olsen i Oso Maritim sier at den voldsomme prisstigningen på fiskebåter det siste året skyldes den politiske usikkerheten før valget.

– Rederne var usikre på hva som kunne skje dersom Arbeiderpartiet kom til makta. Dette gjorde markedet urolig. Fiskebåtmarkedet fungerer på samme måte som børsen. Det er blitt et verdipapir som styres av tilbud og etterspørsel, sier han. Olsen tror utviklingen kommer til å fortsette, og det kan slå begge veier.

– Prisindikasjonen er voldsom. Båtverdien på «Norhav» er mangedoblet på få år, men det er sånn det er blitt de siste årene. Vi forholder oss til den prisen som skipsmegleren har satt, sier Norvoll. Inntil båten blir solgt, fortsetter eierne å fiske som før.

URO: Skipsmegler Johan Olsen tror usikkerheten foran valget utløste prishoppet på fiskebåter i fjor.

Seks kvoter på en båt

– Foreløpig har det gått oppover, men det kan snu. Det er bare å se på Oslo Børs. Beregning av kvoteverdien er en matematisk formel, spedd med litt skjønn. Det er et system som er bygd opp av Stortinget og regjering. Særlig etter at politikerne åpnet for kjøp av seks kvoter på en båt, er det virkelig blitt rom for spekulasjoner. De burde ha holdt seg på det nivået de var med tre kvoter per båt, sier han.

– Strukturering av sjarker på tur

Olsen regner med at strukturering av sjarker kommer snart.

– I Andøy er det mange som venter på at det skal skje. Bak rødbuene på Andenes ser du båter med torskekvoter på land som fiskes av andre sjarker. Hver sjark har lov til å fiske en ekstra kvote fra sin egen båt via ordningen som heter samfiske, sier han.

Verdihopp på 10 millioner

For et år siden ble Nordmela-båten «Fugløybuen» solgt fra Klausen partsrederi til Andenes Kystfiske, via datterselskapet Elvan jr., for 18 millioner kroner. Båten har ikke strukturert og har en grunnkvote på 229 tonn torsk i år. Den ble lagt ut for salg igjen for et halvt år siden med en prisantydning på 28 millioner kroner. Styreleder Kai Elvan, som til daglig er skipper på snurrevadbåten «Ole Elvan», sier at båten likevel ikke skal selges, og at det dermed er en ikke-sak.

– Den ligger fortsatt ute for salg på hjemmesiden til Oso Martim?

– Vi var tidligere usikre på hva vi skulle gjøre, men har bestemt oss for å fiske kvoten selv med det samme mannskapet som vi har på «Ole Elvan», sier Elvan.

GIGANTISK: 18-metersbåten «Fugløybuen» med torskekvote på 229 tonn fikk en prisøkning på 10 millioner kroner i løpet av 2017, men eierne har bestemt seg for å ikke selge båten likevel. Foto: Mette-Helene Berger Amundsen

– Unaturlig prisstigning

– Hva tenker du om at båten har steget 10 millioner kroner på den lille stunden dere har hatt den i eie?

– Det er helt unaturlig, men det er ikke jeg som bestemmer prisen. Det er markedet, og sånn har det blitt i fiskeriene. Prisene har tatt helt av. Det er vanskelig å kjøpe kvotebåt nå, men samtidig må man tenke på at vi alle har begynt i det små og bygd oss sakte oppover. Det er fullt mulig å få til i dag også. Du selger en mindre båt og får egenkapital nok til å kjøpe en større. Samtidig kan man slå seg sammen med noen med kapital for å få investert, sier han.