Av de aller største nyhetene, rent fysisk, på SUV-fronten i 2018 er BMWs X7, som er ventet på markedet mot slutten av året. BMW har ikke sluppet så mange detaljer rundt bilen ennå, men den blir større enn X5, og skal bygges på samme fabrikk som sine mindre søsken, i Spartanburg, USA.

BLIR STOR: BMW kommer med X7, som legger seg over dagens X5 i størrelse. Foto: Produsenten

Den langt mer beskjedne X2 kommer i mars 2018. Den er faktisk mindre enn X1, og skal være en sportslig SUV. Ved introduksjonen kommer X2 med 192 hestekrefter og forhjulstrekk til 457.000 kroner. De to utgavene med firehjulstrekk har dieselmotorer på 190 eller 231 hestekrefter og koster henholdsvis 511.000 og 562.000 kroner.

BLIR MINDRE: X2 blir BMW sin minste SUV, den kommer til våren. Foto: Produsenten

Jaguar skal for første gang kjempe om de samme kundene som BMW gjør med X2. Jaguar E-pace er 441 centimeter lang, og den norske importøren regner med å selge rundt 200 neste år.

JAGUAR-SUV: For et par år siden kom Jaguar med sin første SUV, F-Pace, i 2018 kommer den mindre E-Pace. Foto: Produsenten

Den vil bli tilgjengelig med forhjulstrekk og firehjulstrekk. Minste motor er 150 hestekrefter diesel, som importøren regner med at de fleste vil velge, og startprisen er på en halv million kroner. Den lanseres i januar.

Mange har reservert

Senere kommer det som virkelig vil sette fart på merkets salg i Norge, den elektriske SUVen I-Pace.

– Per nå har 850 personer betalt reservasjonsbeløpet på kr 10.000 for å sikre seg tidlig levering. Det er også over 2000 som har meldt interesse for å kjøpe bilen, sa Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover i Norge, nylig. Bilen er ventet til sommeren.

I-Pace har et batteri på 90 kWh og skal ha en rekkevidde på 50 mil.

Volvo XC40. Foto: Produsenten

Volvo XC40 kommer til Norge i vinter og blir tilgjengelig med firesylindret diesel- eller bensinmotor. Det blir en direkte konkurrent til Jaguar E-pace og BMW X2. Diesel med 190 hestekrefter og firehjulstrekk starter på 510.000, bensin med firehjulstrekk og 247 hestekrefter på 560.000 kroner. Flere drivlinjealternativer, inkludert en hybrid og en helelektrisk versjon, kommer senere.

Mercedes-Benz har en hel mengde SUVer i sitt sortiment, og i 2018 kommer det få nyheter her. Men én, som har vært med omtrent siden tidenes morgen, skal få sin største facelift noen gang. G-klasse, eller bilen som en gang var kjent som Geländewagen, den originale børstraktoren, som ble lansert i 1979, oppgraderes kraftig.

El-SUV

Face-liften skal være tro mot originalen, så den beholder ting som reservedekk på bakluken og blinklys på panseret. Samtidig skal den bli betydelig større innvendig, og den får Mercedes' nye digitale dashbord. Foreløpig har produsenten bare vist bilde av interiøret, det er heller ikke klart hvilke motorer som blir tilgjengelig. Salgsstart er allerede i midten av januar.

INTERESSANT: Hyundai Kona kommer med en elektrisk drivlinje som skal klare 50 mil. Foto: Produsenten

Kia kommer tidlig i 2018 med den lille SUVen Kona, som virkelig blir interessant for norske kunder til sommeren, når elbilutgaven er klar.

– Den vil komme med to forskjellige batteripakker, og det er grunn til å anta at den største skal klare over 50 mil. Vi har over 2 000 personer som har meldt seg som interessenter på nettet allerede, sier Morten Brusletto, PR-sjef hos den norske importøren.

Volkswagen er i disse dager klar med T-Roc, som er mindre enn Tiguan og deler plattform med Skodas nye modell Karoq. Til sommeren kommer de med en ny generasjon av den store SUVen Touareg, og de har nettopp lansert sjuseteren Tiguan Allspace.

«Super-SUV»

Audi vil være klar med sin første elbil, e-tron, i løpet av året. Øyvind Rognlien Skovli, Audis kommunikasjonssjef i Norge, sier at 3000 nordmenn har reservert seg en plass i køen. Dette er en stor SUV, med et batteri på 95 kWt og en rekkevidde på 50 mil.

STORE FORVENTNINGER: Audi kommer med sin første elbil, e-tron, som har mer enn 3000 nordmenn på venteliste. Foto: Produsenten

I tillegg kommer Audi med en ny Q3 og det som ser ut til å bli deres største bil, Q8.

For de virkelig bemidlede kommer superbilprodusenten Lamborghini med en SUV. De kaller Urus for den første «super-SUVen». Under panseret er det en motor på 630 hestekrefter.

Bilbutikken Autoxo på Høvik utenfor Oslo, som selger biler fra Lamborghini i Norge, sier at Urus vil ha en startpris på ganske nøyaktig tre millioner kroner. De første leveringene er høsten 2018.

MONSTER-SUV: Lamborghini vil også ha en bit av SUV-kaka og kommer med Urus, som vil koste tre millioner kroner i Norge. Foto: Produsenten