Om kvelden 3. november slet ei lekter seg fra fortøyningen i Andenes havn og kilte seg fast i Nato-kaia og påførte kaia skader.

Lekteren var fylt med steinmasser som skulle brukes til å utbedre Skarvabarrmoloen og veide totalt rundt 3.500 tonn.

Det sørvestlige hjørnet av Nato-kaia fikk en knekk etter at lekteren kilte seg fast. Det har kostet rundt 4,5 millioner kroner å utbedre skaden.

Kaia eies av Forsvaret, som betalte for utbedringen, som var ferdig i desember 2016. I ettertid ble det et spørsmål om hvem som skulle betale for skaden.

Saksøkte fire

– Noen må ta regningen for skaden. Forsvaret er eier av kaia og har ingen ting med foranledningen å gjøre. Alle de vi har saksøkt skylder på hverandre. Derfor ber vi retten plassere ansvaret, sa Didrik A. S. Falck-Pedersen til VOL i begynnelsen av september. Han er statens prosessfullmektig i saken.

Staten saksøkte derfor Alf Brekken og Sønner AS, If skadeforsikring, Miljøstein Shipping AS og rederiet Polar Tugs AS.

Alf Brekken og Sønner AS hadde hovedentreprisen for utbedringen av Skarvbarrmoloen. Miljøstein Shipping AS eier lekteren, som var leid ut til Polar Tugs AS.

Forlik

Rettssaken skulle starte i morgen i Vesterålen tingrett på Sortland, men det blir det ikke noe av.

– I forrige uke ble det inngått forlik med alle de saksøkte, sier Falck-Pedersen til VOL.

Forliket innebærer at staten får 2,75 millioner kroner som fullt og endelig oppgjør for skaden kaia ble påført. Betalingen må skje innen 20. februar 2018.

Partene dekker sine egne saksomkostninger.

Erkjenner ikke ansvar

– Forliket innebærer ingen ansvarserkjennelse fra noen av partene, heter det i forliksavtalen.

Partene begjærer også saken hevet som forlikt i et prosesskriv til Vesterålen tingrett.

– Vi har ennå ikke mottatt noen hevingskjennelse fra Vesterålen tingrett, skriver Falck-Pedersen i en epost til VOL.

Men mest trolig vil også retten godkjenne forliket.