Ordfører Jonny Solsvik i Andøy kommune mener at den til dels høytflygende debatten om framtidig samferdsel i Vesterålen må tas ned på bakken, bokstavelig talt.

– Vesterålen regionråd har tidligere vedtatt at Evenes skal være vår stamflyplass. Når det nå, etter at Hadselsand ble skrotet som flyplass for Lofoten, ser ut til at det jobbes for en flyplass for Lofoten og Vesterålen på Stokmarknes Lufthavn, Skagen, må vi stoppe opp og tenke oss grundig om, sier Jonny Solsvik fra Andøy.

Hålogalandsveien

Han er opptatt av at satsingen på Hålogalandveien fra Sortland til Ofoten først og fremst må gjennomføres. Dette er det ifølge Solsvik enighet om i hele Vesterålen. Deretter skal veien fra Sortland til Risøyhamn prioriteres, og senere veiene fra Sortland til Øksnes og Sortland til Bø.

– Dette er de prosjektene vi i Vesterålen regionråd har behandlet og besluttet å gjennomføre i den rekkefølgen. Da må vi forholde oss til dette eller eventuelt gjøre andre beslutninger for framtida.

Han viser også til at Andenes flyplass er en lang og viktig flyplass som Stortinget har besluttet å opprettholde som sivil lufthavn.

– Her ligger hele flystripa klar og med muligheter for utbygging av infrastruktur som kan dimensjoneres for å ta imot chartertrafikk til regionen, fremhever ordføreren i Andøy.

Ny debatt

Det er etter at Statens vegvesen nylig la fram planer for alternativ trasé under Hadselfjorden, fra Holdøya til Hadseløya, og Avinor skrotet Hadselsand som framtidig storflyplass, at Andøy-ordføreren mener debatten har dreid seg i en retning som ikke er realistisk, etter hans syn.

– Vi kan ikke regne med at det er politisk vilje sentralt til at det vil bli bygget ny E10 i Lofoten, ny storflyplass i Lofoten, Hadselfjordtunnel og Hålogalandsveien samtidig. Her må vi gjøre noen valg som trolig vil bli smertefulle, sier Solsvik til VOL.

– Vi må sette alle elementene i den store samferdselskabalen i et perspektiv om det vi har blitt enige om i Lofoten og Vesterålen. Og det fremkommer i det eksisterende planverket vi allerede har, sier han.

Evenes er stamflyplass

Han mener at det for Vesterålen sitt vedkommende står i vår felles samferdselsplan at Evenes flyplass er vår stamflyplass, og at det derfor ikke er noe realisme i at det skal komme en ny stamflyplass for Vesterålen på Stokmarknes Lufthavn slik mange nå mener er et alternativ.

– Dersom andre politikere og interesser mener det er aktuelt med en annen løsning enn det vi har vedtatt i regionrådet, mener jeg at vi må tenke oss nøye om og vurdere realitetene i dette før vi går videre.

Andøy-ordføreren vil likevel støtte en utredning fra Avinor om forlengelse av Stokmarknes Lufthavn, Skagen.

– Det er behov for en utredning av en forlengelse av Stokmarknes Lufthavn, men når jeg nå leser debatten om flyplass i Lofoten, ser det ut som om den legges død til fordel for en ny stor flyplass i Vesterålen. Jeg mener at vi neppe kan få innfridd alle de ønskene som samlet foreligger nå. Vi må gjøre noen valg.

Andenes er storflyplass

– Vesterålen har allerede en storflyplass, på Andenes. Stortinge har sagt at den skal være storflyplass også i framtida. Dette blir nesten ikke nevnt i den pågående debatten, sier Solsvik, som mener debatten sklir ut og på tvers av Vesterålens vedtatte målsetninger.

– Jeg mener det ikke er realistisk å legge Lofotens storflyplass på Skagen i Hadsel kommune. Det lar seg i praksis ikke gjennomføre samtidig som det bygges ny E10 i Lofoten, tunell under Hadselfjorden og Hålogalandsveien mot Evenes. Stamflyplassen i Ofoten må heller ikke utfordres som stamflyplass, mener han.

90-soner

Jonny Solsvik har også merket seg at Statens vegvesen i forbindelse med utredningen av tunell under Hadselfjorden også har vurdert å utrede veistrekningen fra Melbu til Sortland.

– 90-sone på strekningen Melbu til Sortland er ikke en del av oppdraget til Statens vegvesen, men de har funnet ut at dette er aktuelt i det store bildet. Her har regionrådet prioritert annerledes. Veien til Risøyhamn, Øksnes og Bø er prioritert i disse planene, understreker han, og slår fast at regionrådet og fylkeskommunen har vedtatt disse prioriteringene.

Åpne armer

– Regjeringen tok regningen med å lage utredningen for tunell under Hadselfjorden. Hvordan stiller du deg til prioriteringene dersom statens går inn og finansierer infrastruktur knyttet til tunell og storflyplass direkte.

– Dersom det skulle skje vil jeg stå her og ta imot det med åpne armer, men inntil da må vi først gjennomføre de vedtatte prosjektene i Vesterålen. Uansett blir det viktig å diskutere om de prioriteringene vi har gjort fortsatt står seg.

Uenighet

– Folk flest reagerer kanskje på at de ulike kommunene i Vesterålen ser ut til å gå i hver sin vei i de store samferdselsspørsmålene når det til stadighet kommer motstridende utspill?

– Jeg skjønner godt at folk reagerer på den uenigheten de ser, og det kan hende at regionrådet må diskutere om de prioriteringene som er gjort skal stå ved lag. Det må vi i så fall snakke om i regionrådet og vurdere det der.