VOL har hatt en årsprat med administrerende direktør Barry E. Larsen. I mars i fjor var «gamle» Trollfjord Kraft AS historie. Hvordan har året som gikk vært for konsernet?

Energiloven krever at nettvirksomheten i konsernet må skilles ut i eget selskap innen 1. januar 2021.

Grunnen til lovendringen var at regjeringen fryktet at selskaper skulle brukte inntekter fra nettet til å finansiere annet i bedriften.

Den andre årsaken til lovendringen var at regjeringen ønsker færre nettselskaper i landet.

Ledelsen i Trollfjord var ikke begeistret for endringene som ble påtvunget.

– En dårlig løsning på et problem som ikke fantes, mener Barry E. Larsen fortsatt. For et i denne sammenhengen lite selskap merkes det når nye selskap må opprettes, med egen daglig leder og styre.

– Når beslutningen likevel var tatt, var det ikke noe å vente med. Vi brukte fjoråret til å omorganisere, og jeg mener vi har lyktes godt, sier Larsen.

Stor omorganisering

I 2016 besto virksomheten av Trollfjord Kraft AS og datterselskapet Trollfjord Bredbånd AS.

Ny organisering fra 1. januar 2017 består er morselskapet Trollfjord AS, med «døtrene» Trollfjord kraft AS, Trollfjord nett AS og Trollfjord bredbånd AS.

Selskapet Trollfjord IKT senter AS er et underbruk av bredbåndsselskapet, og eies av Trollfjord bredbånd med 50.33 prosent, og Hålogaland eiendom AS med 49.66 prosent.

Inntektene

Inntekten til selskaper som Trollfjord Nett AS bestemmes av Norges vassdrags og energidirektorat (NVE) basert på en inntektsramme som settes blant annet på bakgrunn av selskapets effektivitet. Det betyr at det er NVE som i praksis bestemmer hva kundene må betale i nettleie.

På grunn av investeringer i strømnettet må kundene i hele landet påregne en viss økning i nettleie, og det er ingen grunn til å tro annet enn at også kraftprisen vil gå noe opp, men ifølge konserndirektøren er det slett ingen fare for dramatiske endringer.

– Hadselværingene kan strengt tatt kjøpe strøm hos hvilken leverandør de vil. Er de lojale?

– Jeg kan opplyse at våre kunder er blant de mest lojale i hele landet. Det er vi selvsagt veldig glade for.

– Er kundene for snille med dere? Følger de ikke godt nok med på prisene?

– Jeg vet i alle fall at Trollfjord definitivt er konkurransedyktig på pris. Vi ser selskaper som reklamerer med strømpris under innkjøpspris, selskaper som like fullt går med store overskudd. Da tjener de enten penger på dyre tilleggstjenester, eller de endrer tariffen før kunden rekker å snu seg, mener konserndirektøren.

Spørsmål om smartmålere

Blant Trollfjords store prosjekter det siste året har vært installasjonene av rundt 5.000 nye smartmålere. Skepsisen blant enkelte har vært behørig omtalt, men kommunelegene i Hadsel, Bø, Sortland og Andøy er blant fagfolkene som har avvist faren totalt for at slike målere skal være helseskadelige.

Arbeidet med installasjonene har ifølge Barry E. Larsen gått veldig bra, fra start til mål. Noen få feil er imidlertid oppdaget, blant annet gamle målere med feil på, og feilkoblede eldre målere.

– Noen har varslet mistanke om at selskapet visstnok skal ha montert nye målere for å kunne ta betalt for mer kraft enn før. Det må vi avvise helt. Kraftbransjen er gjennomregulert. Vi både kan og må dokumentere alt vi både kjøper og selger av strøm. Vi har et såkalt «nett-tap» på fem prosent. Det er altså fem prosent strøm som forsvinner, og det skjer gjennom varmetap i ledningsnettet. Kundene bør ikke bekymre seg over at vi skal ta betalt for mer strøm enn før, forsikrer Larsen.

AMBISJONER: Trollfjord-direktør Barry E. Larsen vil bli det største nordnorskeide bredbåndsselskapet. – Jeg tror vi er ganske nært å være der allerede, sier han.

Doblet omsetning for bredbånd

Før direktør Larsen kom til Trollfjord var han distriktssjef i Avinor og lufthavnsjef ved Stokmarknes og Andøya lufthavner. Han mener kraftbransjen er like strengt regulert som luftfarten.

De færreste hadde nok sett for seg at Trollfjord bredbånd skulle bli en like viktig del av driften som Trollfjord nett og Trollfjord kraft er. Grovt sett omsetter nå de tre selskapene for like mye hver. Det er ifølge direktøren svært gunstig. Konsernet profitterer på at kunnskap spres, og at teknologiutviklingen fortsetter. Omsetningen i bredbåndsselskapet er mer enn doblet på få år, og Barry E. Larsen har følgende ambisjon for denne delen av virksomheten:

– Vi ønsker å bli det største nordnorskeide bredbåndsselskapet. Jeg tror vi er ganske nært å være der. Andre aktører i nord er større, men disse har altså ikke nordnorsk eierskap. Vi kommer til å runde 7.000 kunder i 2018, og er per i dag etablert i 14 kommuner i nordre Nordland og i Sør-Troms.

– Hvor er det dere satser?

– Dette er en ren kommersiell virksomhet som gjennomføres, ofte i samarbeid med lokale e-verk. Vi ser selvsagt etter områder hvor vi tror på muligheter, og undersøker næringslivet der. Ofte finner vi ut at det skjer mye mer enn det vi i utgangspunktet trodde i disse områdene, forklarer Larsen. Oppdretterne er bare noen av kundene i distriktene som nyter godt av satsingen til bredbåndsselskapet.

– Knallhard konkurranse

Ifølge Larsen er de større bredbåndskundene selvsagt avhengig av ikke bare strøm, men også nett og kommunikasjonsløsninger.

– Å være en del av et konsern er en fordel for alle. Det fører med seg et større miljø for kompetansearbeidsplasser i hele konsernet, noe som igjen fører til at det alltid er noen å spørre om man støter på utfordringer, forklarer Larsen.

Selv støtter han seg gjerne på de andre i ledergruppa, nemlig Robin Jakobsen i Trollfjord nett, Bård Larsen i Trollfjord kraft, Arild Fredriksen i Trollfjord bredbånd, samt kvalitetsleder Julie Isaksen.

– Hva er truslene i bredbåndsnæringen?

– Det er knallhard konkurranse fra andre tilbydere. Ellers ser jeg ikke de mørke skyene på dette området, sier Larsen.

Trollfjords tantebarn

En lite «tantebarn» i konsernet er Trollfjord IKT senter. Det driver blant annet sky- og konsulenttjenester. Senteret er lokalisert på Stokmarknes, og er et samarbeid mellom Serit IT Partner Harstad og Trollfjord bredbånd. Trollfjord IKT senter leverer komplette IKT-relaterte tjenester til offentlige og private bedrifter i regionen. Selskapet omsatte i 2017 for rundt åtte millioner kroner, og det er et godt sprang fra de nær 4,3 millioner kroner som er notert i regnskapene to år tidligere.

– Jeg tror mulighetene er store for også å utvikle dette selskapet. Det har definitivt potensial, fastslår direktøren.

Trollfjord AS er som kjent eid av hadselværingene – det offentlige. Skaper det noen utfordringer for driften av selskapet?

– Nei, det synes jeg absolutt ikke. Eiermeldingen er et viktig redskap for hvordan vi samhandler med kommunen. Jeg oppfatter relasjonene som veldig gode mellom eier, styret og selskapet. Fordelene hos oss, slik jeg ser det, er at vi har kun en eier, og ikke mange – slik det kan være i andre konsern, sier Barry E. Larsen. Han synes ikke det kommunale eierskapet gir noen begrensninger.