Det ble registrert 152.937 overnattinger i Vesterålen i fjor. Det er en økning på 14,8 prosent fra 2016, da det ble registrert 133.204 overnattinger.

Det er fortsatt flest nordmenn som kjøper overnattinger i regionen. 82.232 overnattinger ble kjøpt av nordmenn, mens utenlandske gjester kjøpte 70.705 overnattinger.

Blant utenlandske gjester, er tyskere den klart største gjestegruppen med 24.265 overnattinger. Deretter følger Sverige (7.501), Nederland (5.804), Frankrike (4.500) og Danmark (4.027).

ØKNING Det har vært en formidabel økning i antall overnattinger i Vesterålen fra 2000 til 2017. Markedsandelen i Nord-Norge er likevel stabil – på litt under 4 prosent. Foto: Jørn Aune

Det er også noen andre interessante funn i tallene. Antall gjester fra Storbrittania doblet seg fra 2016 til 2017 (2.195 overnattinger i 2017).

Det kom færre kinesiske gjester til Vesterålen i 2017 sammenlignet med året før.

Hytter, camping og bobiler

Mens hotellene i regionen hadde en nedgang på 2 prosent i 2017, opplevde campingplasser og hytteutleiers en kraftig økning.

Det ble solgt 16.045 flere hytte-overnattinger i Vesterålen i 2017 sammenlignet med året før. Det gir en økning på 68,4 prosent.

Telt/campingvogn økte med 29,3 prosent, mens bobil-overnatting økte med 50,6 prosent. Det ble registrert 13.368 bobil-overnattinger i Vesterålen i 2017.

Færre næringsovernattinger?

Hotellene hadde som nevnt en nedgang totalt i 2017. Men det skyldes ikke svikt i turismen.

Ser man på formålet med hotellovernatting, viser kurs/konferanse, yrke og kurs/yrke relativt stor nedgang i Vesterålen.

UTLENDINGER Det kommer stadig flere utenlandske turister til Vesterålen. Her fra turistinformasjonen på Andenes. Foto: Mette-Helene Berger Amundsen

Ferie/fritid og kurs/ferie hadde derimot en oppgang, som nesten oppveier næringslivsnedgangen.

Totalen ble dermed en nedgang på 2 prosent.

Det var flere utenlandske gjester ved hotellene i regionen i 2017, men færre norske gjester.

– Usikre tall

Gunnar Nilssen i NHO reiseliv, sier at det er litt vanskelig å kommentere detaljene i fjorårets tall, siden det ble innført digital registrering via Altinn i fjor.

– Vi ser at det enkelte steder er feilregistreringer. Det kan gjelde både formål og nasjonalitet. At det skal være så stor nedgang i Vesterålen når det gjelder kurs/konferanse-markedet virker litt rart. Men det er turistmarkedet som vokser, og særlig gjelder det for Nord-Norge, sier Nilssen.

Formidabel økning

Ser man på de lange linjene, har det vært en formidabel økning i turismen i Vesterålen. I 2000 ble det registrert 99.673 overnattinger i Vesterålen.

Da overnattet de aller fleste som besøkte regionen hos hotellene. Det ble registrert 27.324 overnattinger i hytter eller ved campingplasser.

17 år senere har antall overnattinger kommet opp i 152.937.

Det er fortsatt flest som overnatter hos hotellene, men antall campingovernattinger er nå kommet opp i 64.523.

Stabil markedsandel

Selv om antall overnattinger har økt, er likevel markedsandelen i Nord-Norge stabil.

Vesterålen hadde 3,94 prosent av det samlede antall overnattinger i Nord-Norge i 2017.

Til sammenligning hadde Lofoten en andel på 12,78 prosent.

– Vil ha de rette turistene

Kjetil Paulsen er marked- og produktansvarlig i Vesterålen. Han sier at det ikke er mål i seg selv å ta igjen Lofoten.

– Markedsføringen er blitt mer personrettet. Det betyr at vi spisser markedsføringen mot en eller flere spesielle kundegrupper ut fra hva Vesterålen kan tilby.

– Da kan man satse mer på et betalingsvillig marked. Det er ikke nødvendigvis et mål i seg selv å øke antall turister. Vi vil ha de rette turistene – men da vi også levere kvalitet, sier Paulsen.

Som Nilssen tror han det kan ligge feilkilder i tallene for hotellovernattingene, men at det nok er en nedgang for næringslivskundene.

– Det er blitt mer vanlig med nettmøter og videokonferanser. Vi vet også at det er bedrifter som ønsker å ha større konferanser i Vesterålen, men ikke har funnet ledig kapasitet på de aktuelle dagene., sier Paulsen.