– I år er det veldig mye retro som går igjen når det gjelder treningsklær og ytterklær, forteller daglig leder ved G-Sport, Veronica Andreassen.

Retro er ensbetydende med en stil som var populær en gang i fortiden, ofte for 15–20 år siden eller lengre. Ifølge Andreassen er det særlig fargen som er det bærende retroelementet i mange av dagens vintersportsklærne.

– I år er det populært med 70-tallsfarge, som kan minne litt om gammel kjøkkentapet fra samme tidsrom, smiler hun.

Tilpasset idretter

En annen faktor som i mye større grad skiller dagens vintersportsklær fra tidligere, er at de er tilpasset spesifikke idretter.

– Noen jakker og bukser er tilpasset langrenn, andre til alpin, og så har du flere rene turantrekk. Plaggene har mye større variasjon og man kan i mye større grad enn før finne klær med utgangspunkt i hva man har lyst å gjøre, sier den daglige lederen.

Men det er slett ikke bare i forbindelse med sportslige sysler at menig mann og kvinne tar på seg sportsklær. I dag brukes slike tekstiler også i mer trivielle sammenhenger.

– Det er ikke uvanlig å gå med for eksempel fjellreven bukser på jobb. Årsaken, i tillegg til at klærne ser bra ut, er at det oppfattes som kult og behagelig å gå, sier Andreassen.

Annerledes mote

Både fasong, form og farge har endret seg i løpet av de åtte årene Andreassen har vært i bransjen. Hun forteller at særlig fargen har blitt mer viktig både for menn og kvinner, liten og stor.

– Nå skal fargene være skarpe. Også til mannfolk. Det er populært med svarte klær, men særlig grønt, rødt og rosa selger godt til begge kjønn, opplyser Andreassen.

Et klassisk vintersportsplagg som mange ikke tenker for mye over, men som gjerne blir sett på som prikken over ien innen for vintersportshabitter, er noe så banalt som den klassiske lua.

– Lua betyr mye. Den skal helst ha en sterk farge. Akkurat nå er grønt veldig populært. Lua har blitt et moteplagg som er viktig for folk, forteller hun.

Luer

Et plagg, i den grad det kan kalles det, som derimot ikke kan plasseres i kategorien moteplagg, er votter, eller hansker.

– Når det gjelder hansker og votter er folk flest opptatt av at de er tette og er laget av solid material. Hvordan de ser ut, er derimot ikke så avgjørende for de aller fleste, sier Andreassen.

Mens fortidens vintersportsklær ofte var tilpasset de med forholdsvis slanke og normale kropper, er det ikke slik i dag.

– Det er mange flere størrelser å velge i, og derfor finnes det også klær for dem som er over middels store. For eksempel finnes det flere lengder av bukser innenfor samme størrelse, forteller Andreassen.

Lette dunjakker

Linn Isaksen er butikksjef hos Stormberg i Sortland Storsenter. Hun forteller det er tydelig at interessen for vintersportsklær har tatt seg opp den siste tiden. Når vi spør hva hun selger mye av til vinteren, får vi vite at tynne dunjakker og såkalte fleecejakker er heite varer. Akkurat som på G-sport, er kundene hos Stormberg opptatt av sterke farger.

– Det går mye i lette dunjakker, gjerne med farger. Oransje er populært, men generelt vil folk ha skarpe og sterke farger, forteller Isaksen.

Trelagsprinspippet

Når vi ber Isaksen om et generelt tips for hva man bør kjøpe dersom man skal kle seg mest mulig praktisk for vinterssportsesongen, enten man skal på ski eller bare på en vanlig tur, svar hun uten å mukke, ”trelagsprinsippet”.

– Da begynner man med ull innerst. Et alternativ er fukttransporterende superundertøy, som bør være tynt og sitte tett på kroppen. Superundertøy transporterer fukt effektivt, men isolerer ikke så godt som ull. Deretter kler man på seg et isolerende mellomlag, der fleecejakken er et godt alternativ. Plagget skaper luft mellom første og siste laget med klær, forklarer Isaksen.

Det siste laget, og ikke minst plagget, skal beskytte mot regn, vind, snø og vær generelt.

– Da bør man velge en skalljakke eller ytterjakke, som bør være behagelig å gå med, slår Linn Isaksen fast.