De japanske bilmerke Nissan, Mazda og Mitsubishi solgte bra i Vesterålen i fjor, men tre av de ti mest solgte nybilene i fjor tilhører Volkswagen.

– De andre forhandlerne har vært flinke til å selge japanske modeller, som er populære. Men vi i Volkswagen er markedsledende i Vesterålen, og vi er stolte over at hver femte nyregistrerte bil er en Volkswagen, sier daglig leder Steinar Stephansen ved Sortland Auto, som er Volkswagen-forhandler.

Golf i slaget

Det er Golf-modellen som var aller mest populær i fjor, med 26 solgte i Sortland. Torkild Vassbotn leder salgsavdelingen for nybiler ved Sortland Auto. Han mener noe av Golf-suksessen er stor variasjon i modellene.

– Golfen er blitt et ikon i bilsammenheng, og modellspekteret tilfredsstiller de fleste behov. Vi har elbil, hybrid, bensin, diesel og sportsmodell, og modellene varierer fra 85 til 320 hestekrefter. Det er en Golf for alle, sier Vassbotn.

Vesterålen

Ser vi på lista for hele Vesterålen, er det mye likt.

Men det er helt klart på Sortland hvor Golf er mest likt. Her solgte man 26 av Golf i fjor, mens Nissan Qashqai ble solgt nest mest med 22 eksemplarer.

I Hadsel var det Toyota Rav 4 som var den mest solgte bilen i fjor. Hadsel har ingen bilforretninger, men her sikret ni stykker seg en Rav 4 i 2016. Kun tre kjøpte for eksempel en Golf i fjor i denne kommunen.

I Andøy er det Nissan Qashqai som var den mest populære bilen i fjor. av 48 biler var det fire som sikret seg denne i fjor. Mazda CX-3, Toyota Rav 4, Volkswagen Golf og Volvo XC60 ble også sikret av fire bilister hver i fjor.

I Bø var det 29 biler solgt i fjor. Her er også Nissan Qashqai som troner øverst med fire biler. Mazda CX-3 solgte like mange.

46 biler ble solgt til Øksnes i fjor. Her troner Mazda øverst med sine modeller CX-3 og CX-5. De solgte henholdsvis åtte og syv biler.

I Lødingen var det Toyota Avensis som var den mest solgte med tre biler.

Forventet storselger i år

Volkswagen Passat var den fjerde mest solgte modellen i Sortland i fjor.

– Den selger vi primært til familier, siden den er romslig og er å få i hybridversjon.

Deres tredje mest solgte modell, Tiguan, forventes å gjøre det enda bedre i år.

– Vi fikk den nye modellen på plass etter ferien i fjor, og salget var bra de fem månedene vi hadde den. Den blir en storselger i år også, tror Stephansen.

– Siden modellen er helt ny, inneholder den det siste innen teknologi, legger Vassbotn til.

– Er folk opptatt av teknologi?

– En god del er opptatt av det, men ikke alle.

Økning i miljøbiler

Det samme gjelder for miljø. Hver fjerde nye bil Sortland Auto solgte i fjor, var enten en el- eller hybridbil.

– En del kjøper det av miljøhensyn, men for mange er det statlige insentiver, som avgiftslette og andre fordeler, som er utslagsgivende, sier Vassbotn.

Daglig leder Stephansen sier det er en stadig økning i dette segmentet.

– Vi forventer at el- og hybridsalget forsterkes ytterligere, og at disse bilene vil utgjøre nærmere 50 prosent av salget om tre-fire år.

Passerte 100 millioner

2016-regnskapet er ikke helt klart ennå, men Stephansen sier Sortland Auto så vidt passerte en omsetning på 100 millioner kroner i fjor.

Det er en liten nedgang etter at bilforhandleren i 2015 endte på cirka 105 millioner kroner. For Sortland Auto falt personbilsalget med 6 prosent.

– Det er ingen stor dramatikk i det. Bilsalget var på mange måter normalt i fjor. Tallene kan skyte oppover de årene det er kommuneanbud, for kommunene i Vesterålen kan kjøpe 20–30 nye biler i slengen.

– Varebilsalget viser fremtidstro

Både Sortland Auto og Vesterålen som helhet opplevde en større økning i varebilsalget i fjor. 217 solgte i fjor mot 188 i 2015 gir en økning på 15 prosent i salget av nye varebiler i Vesterålen. Også her troner Volkswagen, med Caddy-modellen, på topp.

– Det økte salget signaliserer at næringslivet har et ønske om å fornye seg og har tro på fremtiden, mener Stephansen.