– Det blir lange kvelder og tidlige morgener, og deadlinene er som oftest ganske intense. Det mest sinnssyke er jo at det arbeidet du lager kommer til å bli sett av millioner av mennesker, noe som selvsagt ikke gjør nattesøvnen noe bedre, forteller Glad.

Robert glad fikk drømmejobben og jobber i dag med noen av verdens største selskaper. Foto: Privat

Kjente på presset

Glad er født og oppvokst på Sortland. Etter å ha gått på linjen Medier og kommunikasjon ved Hadsel Videregående skole, søkte han seg etter hvert inn på en toårig reklamelinje i Trondheim. Sisteåret på bacheloren tok han i Southampton i England.

– Studiet gikk veldig bra og jeg knyttet til meg mange kontakter. Når slutten på studiet nærmet seg og presset for å garantere seg jobb utenlands økte, startet jeg og bestekompisen min, Lars Bjørnbakk, vårt eget reklamebyrå, sier han.

I reklamebransjen er det vanskelig å få seg jobb som nyutdannet, og ønsket om mer erfaring var en av årsakene til at de startet for seg selv. Duoen gjorde det bra, og 26-åringen mener det var mye takket være deres nettverk.

– Entreprenører, reklamebyråer og folk trodde på oss og vårt arbeid, blant annet Deadline Media som ga oss sjansen til å jobbe med lokale oppdrag.

Jobbenm er ofte preget av tidlige morgenes og sene kvelder med intense deadliner. Foto: Privat

Tok saken i egne hender

Med kunder, prosjekter og innspurten på en bachelorgrad måtte guttene jobbe meget hardt.

­– Med en tykk portfolio og en bachelorgrad i hånden skilte Lars og jeg midlertidig veier.

26-åringen ønsket virkelig å arbeide for AKQA, som blir sett på som reklamebransjens Google. Etter flere ubesvarte mailer måtte han ta grep.

– Jeg snek meg inn gjennom to resepsjoner og inn til den kreative lederen i London, som jeg visste hadde ansvaret for ansettelser. Neste dag ringte han meg opp og sa at han likte arbeidet mitt og motet jeg hadde.

To uker senere fikk sortlendingen jobbtilbud fra AKQA, som kreativ intern i Amsterdam.

– Jeg hadde aldri vært i Amsterdam, så det ble et stort ja fra meg, slår han fast.

Etter to og et halvt år i AKQA, der han arbeidet for kunder som Nike, Rolls Royce, Philips og KLM, ble han «headhuntet» av Adidas.

– Da byttet jeg beite og gikk over til «fienden».

Robert og kompisen Lars Bjørnbakk. Foto: Privat

– Fortsatt helt sykt

I Adidas jobber Glad som senior digital kreatør, som vil si at han arbeider med å skape digitale konsepter, samt å få dem til live.

– Jeg er litt over alt i systemet, og ender ofte opp med å gjøre alt fra å planlegge fotograferinger, dra på location, designe apper, animere og redigere film. Jeg jobber også mye med strategi for å sikre at det vi gjør får den ønskede effekten, forteller Glad.

I reklamebransjen er overtid en ganske vanlig ting.

– Men når du sykler til metroen en morgen og ser en tre meter bred og to meter høy billboard med ditt arbeid, midt i Amsterdam sentrum – da glemmer du raskt alle lange kvelder og vanskelige kunder, slår han fast.

Vil «ta over verden»

Glad forteller at han egentlig er ganske glad for at han ikke vet hvor veien videre går, men vet at han og kompisen Bjørnbakk vil jobbe sammen i fremtiden.

­– Så lenge jeg har støtte fra familien, kjæresten og venner, er det ingen grenser.

Duoen har alltid ønsket å starte en bedrift på internasjonal skala, gjerne styrt fra Sortland, slik at de sammen kan «ta over verden». Mens Glad jobber med reklame i Amsterdam, jobber Bjørnbakk med markedsføring.

- Han sitter i kjernen av det beste av det beste som foregår i London, så jeg jobber hardt med å kunne bringe like mye på bordet som han kommer til å ha.

Sortlendingen ser for seg å bli værende i Amsterdam og Adidas en stund til, men benekter ikke den konstante hjemlengselen.

– Vi får se om jeg kan gjøre alvor av våre planer om et «verdensherredømme» styrt fra Sortland.