Det er Tour de France-arrangør Amaury SportOrganisation (ASO) som står Arctic Race of Norway, sammen medAndørja Sportsklubb. Knut Eirik Dybdal og Ole Skardal var "gærningene" som klarte å få halt i land en avtale med den franske mediegiganten om å arrangere det norske rittet - som ivrige nordlendinger allerede har gitt klassikerstatus.

Hvem er imidlertid disse franskmennene? VOL fikk en eksklusiv intervjuavtale for å høre mer om hvorfor i all verden man valgte å reise til de nordlige utkanter av verden for å lage TV-produksjon i den absolutte toppklassen. Vårt møte fant sted på ærverdige Lihallen i Sigerfjorden utenfor Sortland.

Franskmennene - hvem er de?

Amaury-familien eier blant annet mediekonsernet Amaury Group. Konsernet driver i tillegg til et par aviser avanseelig størrelse også sportsavisene l'Équipe,l'Équipe Magazine, France Football og Vélo Magazine. Konsernet eier også TV-kanalen l'Equipe TV. Sjefen for Amaury Group er Marie-OdileAmaury, som skal være en aktiv og deltakende eier. Henne kan man finne avbildetsammen med internasjonale FIFA-topper, og nevnt i samme setninger som LionelMessi, i internasjonale sportsmedier.

Mor og sønn på besøk

Amaury Sports Organisation (ASO) er blantde største arrangører av idrett i Frankrike, som eksempelvis rittene Tour deFrance, Paris-Roubaix, rally Paris-Dakar, Paris maraton og golfturneringen France Open. Direktørenfor ASO, Jean-Etienne Amaury, er sønn av Marie-Odile Amaury.

Direktøren garanterer

Marie-Odile Amaury: Hva synes du om stedene du nå har besøkt?

- Dette er et fantastisk område. Jeg hadde aldri ant at detkunne være så vakkert her, og jeg vil få problemer med å forklare forfranskmennene hvordan det er her. Landskapet er helt utrolig, noe TV-bildeneviser, sier Marie-Odile Amaury.

- Hvordan kunne dere ta sjansen på å bli med på nordmennenesplaner å arrangere ritt her?

- Det er ASO som har vurdert planene. Det som var avgjørendevar nok at det var god match mellom nordlendingene som la frem planene og vårefolk. Jeg er veldig glad for å ha fått vært med hit opp, for å se til at alt ersom det skal, smiler den myndige damen.

Yann Le Moenner bryter inn:

- Det var disse to nordlendingene som tok kontakt med ossfor å presentere sin drøm. De kontaktet også TV2, men presiserte at de ønsketsamarbeid via ASO. De hadde med seg en film for å demonstrere naturen. Vi lurtepå om det de viste virkelig var ekte. I 2011 ble vi med nordover for å se det på ordentlig, og vi ble mildt sagt imponert.

- Arctic Race har vart i fire dager, og skal etter planenvare i to år til. Hva tror dere om fremtiden for arrangementet om - la oss sifem år?

- Det vil så definitivt fortsette ut over de tre årene.Dette er noe vi vil satse på, sier Le Moenner.

- Dere har imponert oss

- Småsteder som eksempelvis Svolvær og Stokmarknes, har deklart å etterleve de kravene dere som arrangører har satt til dem?

- De har vært veldig profesjonelle. Teamarbeidet mellompartene har vært veldig godt. Vi er svært imponerte. Ikke bare over hvaorganisasjonene og kommunene har fått til, men også hva lokalbefolkningenstiller opp med, sier Yann Le Moenner.

Direktør for ASO, Jean-Etienne Amaury utdyper:

- Vi kunne ikke på noen måte klart dette om ikke samarbeidetmellom lokale organisasjoner og myndigheter hadde gjort en så god jobb som dehar gjort. Da hjelper ikke vår erfaring med blant annet Tour de France noe.

- Hvordan vil Race of Norway utvikle seg fremover?

- Dette er første utgave. Og det har vært veldigvellykket. Vi ønsker å utvikle flere hendelser omkring selve rittet. Kombinasjonenidrett og natur er helt fantastisk, og dersom vi makter å bygge videre på detgode grunnlaget vi har nå, så vil rittet bli større og større år for år, sierAmaury junior.