Selv om den dyreste varen i hyllene bare koster rundt 250 kroner, klarer Mix-kiosken på Melbu å omsette for nærmere seks millioner kroner i løpet av et år.

Daglig er det et sted mellom 300 og 400 kunder innom – noe som betyr at nesten hver femte melbuværing svinger forbi i løpet av dagen.

Gave

Det var i mars 2012 ekteparet bestemte seg for å etablere kiosk i lokalene til den gamle Hjørnekiosken, som da hadde vært stengt et par måneder.

Det var Øivind, som selv jobber i Hadsel kommune, som nærmest kjøpte kiosken i gave til kona – som en egen arbeidsplass. Hun har lang erfaring fra servicebransjen, både kiosk, bensinstasjon og restaurant.

– Å plutselig skulle drive selv var en stor overgang. Det er mye jobb, forteller Cathrin, men legger til at de var heldige som fikk overta den forrige eierens rutinebeskrivelser for blant annet gatekjøkkendriften.

Økning

Med unntak av et år der et stort varelager trakk driftsresultatet nedover, har pilene pekt oppover.

Første hele driftsåret var omsetninga på rundt 4,5 millioner, og nå er det like før den tangerer 6.

– I fjor var et veldig godt år, og vi har prøvd å ikke ha for høye forventninger i år. Men vi ligger foran fjoråret, forteller Cathrin, som driver kiosken i det daglige, med ektemannen som helgehjelp og styreleder.

Fem årsverk

Med seg har hun to andre i hundre prosent jobb, og totalt lønner bedriften hele fem årsverk.

– Vi angrer overhodet ikke på investeringen. Målet var å skape egne arbeidsplasser, og nå sysselsetter vi 11 stykker, ikke minst ungdom.

Med så mange ansatte er kiosken en ikke ubetydelig arbeidsgiver på Melbu.

Og så mange må det være: Det er åpent 14 timer hver dag, og ikke en av årets 365 dager er dørene lukket.

Må bære risikoen selv

– Hva sa bankene da dere kom og ba om hjelp til å starte kiosk?

– Det gikk greit men bankene er altfor redde for å være med å satse på det lokale næringslivet, synes Øivind, og viser til strenge krav om egenkapital som stilles før bankene låner ut til et AS.

– Bankene tar null risiko. Jeg synes de burde ta mer samfunnsansvar lokalt. Det synes jeg ikke de gjør når de legger ned minibanker.

Ellers synes ekteparet at mottakelsen på Melbu har vært svært varm, og de forteller at mange gir uttrykk for at de setter pris på at det fortsatt er kiosk i lokalene.

Konkurransen om kundene er hard; tre dagligvarebutikker med lang åpningstid og en bensinstasjon gjør at kiosken ikke er eneste med kvelds- og søndagsåpent.

– Men konkurranse er bare sunt, synes Cathrin.

Gir de ansatte æren

Øivind og Cathrin mener kioskens fortrinn og suksess skyldes de mange dedikerte ansatte.

– Det er det ingen tvil om. De ansatte er enestående. Cathrin, Karina og Eirik, som er her daglig, og de flinke ekstrahjelperne. Vi tar inn ungdom fra tiende klasse, og de fleste blir her til de går ut videregående. Vi har et godt arbeidsmiljø, så å si uten sykefravær.

Øivind har lang erfaring fra fagforeningsarbeid i kommunal sektor, og ønsker at de ansatte både skal følge tariffer og oppleve at de blir satt pris på.

– Resultatet er glade ansatte. Ansatte skal få mest mulig tillit, og de både åpner på morgenen og stenger på kvelden, forklares det..

Liv laga

– Hvor er dere om fem år?

– Dette er liv laga, så vi tror på videre vekst. Vi har alltid et mål om økt omsetning, og vi kommer til å være tro mot konseptet og ikke begynne å sjonglere med åpningstidene.

– Har dere noen råd til andre i startgropa?

– Stå på og ha trua på egen idé. Og lytt til kunden og de ansatte. Da er sjansene gode for å lykkes, mener de .

Et klokt valg

Å jobbe sammen synes de har gått over all forventning. De har funnet rytmen: Cathrin er sjefen, og Øivind blander seg ikke inn i den daglige driften.

Og med dyktige ansatte på laget, kan de ta både ferier og helger fri, uten å bekymre seg om hvordan det går med kiosken.

Alt i alt synes ekteparet Hangeland at det var et klokt valg å overta.

– Vi har skapt en arbeidsplass til Cathrin, ei lønn å leve av, og arbeid til flere. Og vi treffer masse hyggelige folk, er Øivinds oppsummering.