Hadselværing maler for Hollywood

Kathrine Solhoff er blitt et navn man legger merke til i fagmiljøene innenfor norsk film. Nå er stokmarknesjenta til og med engasjert i forbindelse med den mye omtalte storfilmen «Downsizing», som delvis spilles inn i Trollfjorden.

Hadselværing Kathrine Solhoff er dekormaler i Hollywood-produksjonen Downsizing, og er på plass i Trollfjorden hvor deler av filmen spilles inn. Foto: Privat

Vesteraalens Avis

Solhoff har blant annet jobbets som sjefdekoratør ved den internasjonale innspillingen av Jo Nesbøs «The Snowman». Hun har også gjort viktige bidrag i filmer som «Kraftidioten», «Knerten», «Upperdog», «Max Manus», samt en rekke andre innspillinger.

Med mye ansvar for dekorasjoner i både den kommende «The Snowman» og i «Downsizing» blir 2016 et merkeår for Kathrine. Nå er hun på plass i Trollfjorden for de siste forberedelser før et stjernelag av skuespillere, med Matt Damon i spissen, ankommer.

Merkeår

Kathrine legger ikke skjul på at det er forbundet med en del hemmelighetskremmeri å være engasjert i forbindelse med en ekte Hollywood-innspilling.

- Vi kan ikke uttale oss for mye om handlingen eller innspillingsplanen. Og vi får ikke si noe om ankomst eller avreise for filmstjernene.

Solhoff er engasjert som såkalt dekormaler - eller «scenic artist», som det heter på engelsk.

- Jobben min går som oftest ut på å male og patinere kulisser for å få det til å se ekte ut. Gjøre slette vegger om til overflater som man vil kjenne igjen fra virkeligheten. Vi bruker mye tid på å få ting til å se gammelt ut. Avflasset, krakelert maling, mugg og fuktskader, spor etter tidevannet med alger og det hele. Vi lager betong, murvegger, naturstein. Alt kan jukses til eller kopieres ved hjelp av ulike teknikker.

- Hvordan gjør du det?

- Det kommer helt an på hva jeg skal male. Kopi av virkeligheten, et abstrakt univers, eller f.eks. et maleri. Her er en av kulissene vi lager en brygge hvor bryggekanten har stått under vann store deler av tiden og dermed er full av «mose og fukt» Da finner man referanser i nærmiljøet og kopierer farger og struktur. Faget utvikler seg hele tiden og vi eksperimenterer ustanselig, det er noe av det jeg liker mest med denne jobben.

- Hvilken hjelp får du?

- Jeg får hjelp fra Canada. Den norske dekorasjonen er så pass liten at vi er bare to. Jane Huggard er Key scenic artist fra Toronto hvor mesteparten av kulissene er laget. Hun har vært med på prosjektet siden begynnelsen av januar. Hun er kjempedyktig og jeg lærer mye av henne. Det er veldig givende å utveksle erfaringer med kolleger fra det store utland. Industrien der borte er som kjent av en helt annen skala enn her hjemme, men det er også betryggende å finne ut at vi bruker mye av de samme teknikkene.

Gode kontakter

- Hvorfor ble du valgt til jobben?

- Jeg fikk jobben gjennom folk jeg har jobbet med tidligere. Både jeg og samboeren min, som også er med på denne, har vært lenge i bransjen. Vi jobbet sammen med mange i produksjonsledelsen på «Snømannen», og vi ble spurt om denne tidligere i vår av Tor Arne Øvrebø. Vi ble også kontaktet av den norske art directoren Jørgen Stangebye Larsen, som vi har jobbet en del med tidligere. Han jobber tett med den italienske Production Designeren Stefania, og er kunstnerisk ansvarlig for den norske delen av filmen.

- Hvor mange dekormalere er det på en slik jobb?

- Det har vært borti 30 dekormalere som har jobbet med kulissene i Canada. Her i Norge har vi vært to dekormalere og tre snekkere. Vi har blant annet hatt uvurderlig hjelp av en fisker og altmuligmann fra Skrova som heter Egil Edvardsen.

Kunstnerisk

- Hva skiller en god dekormaler fra en dårlig?

- En god dekormaler må ha et godt øye for detaljer og farger, kreativitet og en dose kunstnerisk anlegg. Erfaring er også utrolig viktig. Man blir aldri utlært. Nysgjerrighet på bruk av nye materialer er også viktig.

- Er det mange norske bidragsytere til filmen?

- Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange norske som er med, men her om bord på Edda, båten vi bor på, er det etter hvert en stab på mer enn 100, og mange av disse er norske. Det er et veldig høyt nivå på norske filmarbeidere, det er noe vi ofte får høre når man er involvert i internasjonale samarbeidsprosjekter.

- Har du truffet noen superstjerner?

- Jeg har ikke truffet noen superstjerner ennå på dette prosjektet, men muligheten er der enda. På «Snømannen» fikk jeg hilse på Michael Fassbender, som var svært omgjengelig og gavmild og spanderte fest på hele staben.

Trivelig stjerne

- Hvordan er slike å jobbe med?

- Det er sjelden skuespillerne har noen innvirkning på min hverdag, men man møter de gjerne på stabsfester o.l. Min hverdag preges mer av andre kunstnere, som f.eks. production designere og regissører.

- Hvordan er det å ha Hollywood i Trollfjorden?

- Litt uvirkelig, men veldig spennende! Må jo si at dette er drømmejobben. En halvtimes båt- eller ribb-tur til og fra jobben hver dag for å jobbe i et av verdens vakreste landskaper sammen med alle disse kreative menneskene, sier Kathrine.

- Det fyller meg med stolthet når jeg ser reaksjonene til de amerikanske crewmedlemmene på hvor vakkert det er her.

Solhoff liker også veldig godt å være i nabolaget til heimplassen.

Stolt av området

- Jeg setter også veldig stor pris på å jobbe så nært Stokmarknes, hvor jeg har store deler av familien min, og hjertet mitt fylles hver dag av å være her i mitt kjære Nordland. Suget mot havet og den unike naturen her hjemme blir sterkere og sterkere med årene, og det er godt å få fylt magasinet litt.

- Hvordan er denne produksjonen sammenliknet andre filmer du har jobbet med?

- Dette er filmproduksjon i stor skala. Jeg fikk en smak av Hollywood da jeg jobbet for Universal Studios med produksjonen «Snømannen». Da var jo hele produksjonen lagt til Norge og man var med på hele prosessen, men man merket allerede da at det er snakk om andre skalaer. Man har mye mer penger og dermed større frihet til å lage stor kunst. Det er en ære å få jobbe under slike store kunstnere.