Vesterålen øker kraftig

Turismen i Vesterålen har økt med 26 prosent i år fra i fjor. Roy Odd Schøyen i Vesterålen reiseliv mener at Hollywoodfilmen vil ha stor påvirkningskraft på turister.

Bildet er tatt fra toppen av Møysalen mot Meldbu/Storkmarknes i bakgrunnen. Foto: Per Ove HovlandFoto: Per Ove Hovland

Foto: Arkivfoto

Foto: Arkivfoto

Vesteraalens Avis

Leder i Vesterålen reiseliv, Roy Odd Schøyen, sier at innspillingen av filmen «Downsizing», med Matt Damon i spissen, er positivt for både Lofoten og Vesterålen.

–Det er med på å bygge opp Vesterålen som reisemål. Det er helt opplagt. Filmturisme er et svært aktuelt satsingsområde. Bare se på «Ringenes herre» og hva det har betydd for New Zealand. Og med våre spesielle sceniske kvaliteter ved havet så er det få stedet i Europa som kan måle seg.

Schøyen sier at filmturisme krever bevist satsing og økonomi, men at det vil ha stor påvirkningskraft.

– Det er et fremtidig satsingsområde som man isåfall måtte utvikle og investere i.

Ikke på banen

Han reagerer på at Trollfjorden blir omtalt som Lofot-område i diverse medier.

– Geografisk ligger Trollfjorden i Hadsel kommune, og Hadsel er en del av Vesterålen. Vi kan diskutere hvem som eier Trollfjorden og hvem som utnytter ressursene, sier Schøyen.

Han peker på at Trollfjord kraft har kraftrettighetene i området.

– Så på den siden er det Vesterålen som har eierskap fysisk. Når det er sagt er det riktig at flere av bedriftene i Lofoten som er veldig flinke til å bruke fjorden som turistmagnet.

Det Schøyen reagerer på er at Trollfjorden ikke blir markedsført i sammenheng med Lofoten og Vesterålen.

– Klart jeg blir lei meg når flere ikke er så godt bevandret i geografi og konsekvent sier at Trollfjorden er i Lofoten. Men Vesterålen har ikke vært på banen slik Lofoten har vært. Det er feil å utelukke Vesterålen. Men vi ønsker ikke å lage en kamp om det. Det viktigste er at folk kommer. Vi ser på tall at folk også velger Vesterålen når de er kommet til Lofoten.

Turismen øker

Videre mener Schøyen at en del store virksomheter i Lofoten er gode på å markedsføre siden de har mye ressurser.

– Vesterålen reiseliv bruker deler av ressursene på internasjonale medier. Vi har et bredt spekter. Det er viktig at vi får opp aktører som etterhvert vil bruke Vesterålen aktivt.

– Og om Vesterålen er dårligere å markedsføre seg enn Lofoten?

– Det viktigste er at næringslivet kan få flest inn i vår region. Vi må ikke undergrave det Lofoten gjør. De er mer kjent og flinke til å trekke trafikk. Vi ønsker å samarbeide mer med Lofoten.

Tall fra statistikknett viser at flere besøker Lofoten og Vesterålen enn før.

– Jeg føler at vi er på god vei. Vi kan ikke matche de store hotellkjedene, men utover det er det er vi der vi skal være.

Men vi trenger flere kommersielle produkter med utgangspunkt i Hadsel.

– Det er ikke bare det å seile inn til Trollfjorden, men turen gjennom Raftsundet som er høydepunktet. Noe vi også bør se på er å utvikle turisme inne i Trollfjorden.

Flest tyskere

I Vesterålen mellom januar og mai i år hadde man 38.600 besøkende, mot 30.440 i fjor. Det tilsvarer 26,8 prosent. Det er tyske turister som dominerer blant utlendinger.

Ellers har flere dansker enn før tatt turen innom regionen vår. Besøkende fra Kina har økt fra to stykker til 274 besøkende. Romutnyttelsen var i år på 44,8 prosent, mot 37,7 prosent på samme tid i fjor.

I Lofoten var det samlet 111.390 overnattinger i januar til mai i år oppmot 95.358 under samme periode i fjor. Det er opp 16,8 prosent. Nordmenn utgjorde 68.814 av overnattingene.

– Hva skyldes økningen i besøk?

– Det er mange årsaker. Vi har hatt svært mange visningsturer med pressefolk- både internasjonale og nasjonale medier. Når de omtaler Vesterålen, og det spres i markedet, så påvirker det forbrukerne.

Søker ro og fred

Vesterålen reiseliv har samarbeidet med blant annet Innovasjon Norge, og har gått inn i en del prosjekter. Blant annet kulturprosjekt med Tyskland. De har besøkt turoperatører i Tyskland og England og markedsført Vesterålen, og invitert dem på besøk. Vesterålen samarbeider også tett med Lofoten.

– Vi sitter på mange andre gode tilbud som ikke Lofoten har.

Når Vesterålen reiseliv får besøk i Hadsel så bruker de tanken, Hurtigrutens hus, Melbu hotell, sender folk til fjelltoppene, besøker galleri uvær og hurtigrutemuseet.

Reiselivet har også jobbet aktivt for å få sykkelturisme hit.

– Vesterålen har mer plass og litt mer tid, kanskje det er derfor flere kommer hit. Mange søker ut mot havet. Turister vil til fjordene og ha ro, fred og frisk luft. Så er vi en fredelig nasjon, det har nok vært med å bygge opp.