Foto: Pia-Elise Solvik Dahl

Nøyaktig klokka 00.15 natt til mandag la Liv-Grete Jacobsen fra Stokmarknes, Carlos Ferreira og hunden Timmy ut på en utfordrende og spennende reise på vei til Vesterålen. I håp om å aldri bli tom for strøm, fulgte 140 personer reisen i facebookgruppen «Elektrisk galskap». Etter to overnattinger i baksetet, ankom de Stokmarknes etter litt over tre døgn i bilen.

– En lekebil?

Elbilen kjøpte Ferreia i 2010. Med et fulladet batteri kan den kjøre 100 til 120 kilometer før det sier stopp, forklarer han.

– Da kjører man komfertabelt.

Rekkevidden med full lading oppgis til cirka 150 kilometer. Men da er ikke vind, fukt og vekt tatt med i beregningen.

– Da jeg så bilen for første gang trodde jeg han hadde en lekebil, ler Jacobsen.

– Savner dere bensinbilen?

– Vi er blitt så glad i «Eldoradoen» som jeg kaller den. Den er romslig, man får pakket mye i den, man sparer penger og den er miljøvennlig.

– Det er en fin bil å kjøre, og det er garanti på batteriet. Jeg har ikke hatt noen problemer med den, sier Ferreira.

Elbilen er egentlig bare beregnet for bykjøring, men det har Jacobsen og Ferreira motbevist flere ganger.

– Vi har kjørt på fisketur, sverigetur, tur til Sørlandet og nå til Nord-Norge.

«Elbilhatere»

Elbilmarkedet ekspanderer og har en markedsandel på 17,1 prosent i antall nybiler solgt i 2015 ifølge TV2. Hver eneste måned i året som gikk ble over 2000 elbiler solgt, og totalsalget endte på 25.779 elbiler for 2015. Men selv om fremtiden ser elektrisk ut, er ikke alle er like begeistret for «nykommerne».

– Det finnes noen «elbilhatere». Vi stoppet på en bensinstasjon like før Saltfjellet for å ta en matbit. Da bestemte vi oss for å spørre om å få lade bilen når vi først hadde stoppet. De sa «ja, selvfølgelig», og vi plugget inn laderen i stikkontanten i veggen. Etter hvert kom stasjonens eier og fikk med seg hva som skjedde, og det var veldig tydelig at han ikke likte det. Plutselig ville ikke stikkontakten lade mer. Eieren hadde slått av sikringa uten å si ifra. Det synes jeg er dårlig gjort, sier Jacobsen.

En elbil bruker minimalt med strøm, og kan sammenlignes med en vaskemaskin eller en TV. Det finnes to typer ladere; 16 ampere og 10 ampere. Når vi lader bruker vi bare 5 til 6 kroner. 20 kroner blir en overdrivelse, sier Ferreira.

Ingen i Hadsel

Fra Trøndelag og sørover opplever elbilentusiastene det lite problematisk å finne ladestasjoner. Med en «app» som viser de fleste stasjonene i landet, er det lettere å planlegge turen sør for Trondheim.

– Synes dere det er for lite ladestasjoner i Nord-Norge?

– For lite ja? Det er minimalt, slår Jacobsen fast.

Under reisen var det strekningen over Saltfjellet som var vanskeligst. På forhånd ringer Jacobsen og Ferreira bensinstasjoner, overnattingssteder og lignende, for å vite hvor de skal stoppe og for å få tillatelse.

– Er det mer tungvint med elbil?

– Ja, det er mye mer tungvint. Med en Tesla så ville det ikke vært noe problem, men prisen på den er annerledes. Man må planlegge i forhold til hvor man skal lade. Det må tas hensyn til lengder, hastighet og man må alltid tenke på hvordan terrenget er, sier Ferreira.

Ifølge ladestasjoner.no og appen «Plugshare» er det ingen ladestasjoner verken i Hadsel, Bø eller Øksnes. Nærmeste ladestasjon er Sortland, Andøy eller Svolvær.

Retur

Etter ferien i hjembyen skal Jacobsen og Ferreira igjen kjøre den omfattende ruta tilbake til Drammen.

– Jeg gleder meg, sier Jacobsen.

– Nå skal vi samme vei, og vi vet mange av stedene vi kan lade på. Fra Bodø og sørover går det greit. Nå er vi forberedt og vi kjenner terrenget. På denne turen ha vi opplevd mye: Sjåfører som har vist fingeren til oss, en litauisk trailer som krasjet under en forbikjøring og møtt en flokk på over 100 motorsyklister som så ut som «svartfluer».