Amalie Berg og Nathalie Schønningsen har lansert kampanjen #følglaksen:

Jentene fra Hadsel sier de lenge har sett et behov for mer målrettet informasjon om havbruksnæringen til unge. Derfor tok de saken i egne hender i fjor.

Da etablerte de en ungdomsbedrift der de undersøkte hypotesen sin, og resultatet bekreftet at de hadde rett.

– Det er en svært viktig næring for Vesterålen, distriktene og Norge. Det er kjempeviktig at også ungdommen har kjennskap til og forstår, ettersom de skal føre den videre i fremtiden, sier duoen.

Kreative videosnutter

Ungdomsbedriften ble opprettet da de gikk medier og kommunikasjon på videregående.

– Vi ble både frustrert og inspirert av resultatet fra spørreundersøkelsen. Mange sa at de selv skulle ønske de kunne mer. Vi vil ikke kritisere næringen, men komme med forslag til en løsning.

Begge har foreldre som jobber i bransjen. Schønningens stefar jobber med fiske, og Berg er datteren til Inge Berg som er sjef på Nordlaks.

Mens Berg har mye kunnskap om havbruksnæringen, har Schønningen litt kunnskap, men samtidig kjenner hun til hva ungdommen ikke vet og forstår fra før. Derfor er de et godt team.

De husker begge det første møtet klassen hadde med havbruksnæringen. På ungdomsskolen fikk de et langt og kjedelig foredrag.

– Det var frustrerende at næringen skulle fremstilles på den måten. Det er jo mye spennende som skjer, og den er så viktig, sier Berg.

Jentene har derfor laget en sprek informasjonskampanje i samarbeid med aktører fra næringen. Prosjektet har fått støtte fra Skretting, Nordlaks og Sjømatrådet.

– Vi er blitt veldig godt tatt imot. De har selv sagt at de synes det er vanskelig å kommunisere med målgruppa ungdom. Det er bra at de tørr å satse litt og gi oss ansvar.

Kampanjen består blant annet av en serie korte, kreative videosnutter som legges på Facebook, YouTube og Snapchat.

De har laget åtte hovedfilmer som følger produksjonen av laks fra settefisk til ferdig produkt.

Kampanje: Som del av informasjonskampanjen har jentene opprettet en egen snapkonto. Privat foto

Mange visninger

Begge har hatt et friår etter videregående, noe som er grunnen til at de har hatt tid til å drive med dette tidkrevende prosjektet.

Berg tenker å studere markedsføringsledelse, og ønsker å jobbe med dette i fremtiden.

Jentene har nå tatt over Facebooksiden til Nordlaks for en periode.

Den første videoen de la ut hadde en rekkevidde på 14.000 personer, med omtrent 6.000 visninger av filmen.

– Det er rimelig bra.

I tillegg til videoene har de skrevet et leserinnlegg som er blitt publisert i sjømatpressen.

– Vårt mål er kanskje ikke å ta ungdommen opp til ekspertnivå, men engasjere dem. Gjøre det slik at de legger merke til merdene når de kjører forbi, og vet at i dem svømmer det fisk.